Tartalom
Az ember tragdija
Cselekmny
A tizent sznbl ll kltemny els hrom szne (I. A mennyekben, II. A Paradicsomban, III. A Paradicsombl kizetve) s az utols szn (XV. A Paradicsombl kizve) keretbe foglaljk a kztk lv tizenegyet. Ezrt az els hrom s utols sznre Keretsznekknt vagy Biblikus sznekknt, mg a kzrefogott tizenegy sznre Trtneti sznekknt szoks utalni.
Az els hrom keretszn
A Tragdia a keresztny-zsid mitolgia, a Biblia teremtstrtnett hasznlja kezdkpknt. Fontos azonban megjegyeznnk, hogy Madch a bibliai Teremts knyvbl csak a dszleteket klcsnzi, a szereplk mr nem kvetik minden vonsukban a “klasszikus” rtelmezst. gy lehetsges, hogy Isten alakja az els hrom sznben nem sokban emlkeztet a keresztnysg Istenre, Lucifer pedig nem az “rk rossz” megtestestje, csupn a “tagads szelleme” (innen a neve is: a kzenfekv Stn, rdg, stb. helyett a tulajdonnevet hasznlta Madch).
Lucifer az rhoz: S nem rzd- eszmid kzt az rt, Mely minden ltnek gtjul vala, S teremtni knyszerltl ltala? Lucifer volt e gtnak a neve, Ki a tagads si szelleme. ... Te anyagot szltl, n trt nyerk, Az let mellett ott van a hall, A boldogsgnl a lehangols, A fnynl rnyk, ktsg s remny. Ott llok ltod, hol te, mindentt, S ki gy rmrlek, mg hdoljak-e?”
/Az ember tragdija, I. szn/
Miutn Lucifer szembeszll a teremtsben megdicslt Istennel, vitatkozni kezdenek. Az r s az angyal kzt sz szt kvet, vgl mintha fogadst ktnnek: Lucifernek jogban ll prbra tenni a teremtett vilgot, s annak lelkt, az embert. Mg a cinikus ksrt kt ft kap az denkertben (a j s rossz tudsnak fit), az ember figyelmeztetst, hogy vakodjon ezektl.
Lucifer els csatjt a Fldn siker koronzza: az embert kvncsisgt s nagykpsgt kihasznlva sikerl rvennie, hogy szaktson a tiltott gymlcskbl.
Az Istentl eltvolodott s a Paradicsombl kiztt els emberpr hamar megbnja tetteit, de rdekli ket jvjk. Lucifer clja az ember kudarcnak bizonytsa, s mi sem jobb eszkz erre, mint az idelokkal teli, els naiv emberprt kibrndtani nmagukbl. lmot kld a jvjket firtat dm s va szemre, hogy meggyzze ket, az ember buksra tlt teremtmny. A kldtt lom azonban nem a ksrt hazugsga, hanem az emberisg valdi trtnelme.
A trtneti sznek
Br a trtneti sznek a XII. sznig az emberisg vals trtnelmt dolgozzk fel, Lucier mgis cssztat egy picit: clja, hogy kiltstalanknt mutassa be azt, gy - br nem ad torzkpet a trtnelemrl - a klnbz trtnelmi korokat mindig hanyatl fzisukban mutatja be.
A trtneti sznek sorn dm s Lucifer viti adjk a m cselekmnyszervez erejt. Br Lucifer a keretsznekben lenzi az embert, s gy kzeledik hozz, mint egy freghez, a trtneti sznek sorn egyenl flknt kezeli dmot.
A IV. sznben dm, mint ifj fra jelenik meg, Lucifer pedig a fra minisztere. Az ifj fra boldogtalan, halhatatlansgt keresi, s dicssgre szomjazik: piramist pttet magnak. A dre nagyravgysbl a felbukkan va alakja menti meg, aki a frjt sirat szerelmes rabszolganknt felbreszti a fraban a szabadsg eszmjt, s eltrli “milljk egy miatt” trtn szenvedst.
Az tdik sznben dm Miltidszknt brndul ki a szabadsg eszmjbl. Az els demokratikus trsadalomban az egyn jogilag szabad ugyan, lelke azonban ki van szolgltatva a demaggoknak. A np, s az ember nehezen tri, hogy valaki nla klnb legyen, gy vgl Miltidszt, a perzsa hbork hst hazaruls vdjval vrpadra kldik. Mg va a frat lenzte, amirt visszalt hatalmval, most a npet tkozza, s bnja, hogy Miltidsz nem fordul hadval a vros ellen, dm pedig els kudarca utn megtagad minden eszmt s ernyt.
VI. szn: Rma
rmai sznhez
A rmai szn egy letforma csdjt festi le. dm, mint Sergiolus zlltt tivornyban vesz rszt, de rmt nem leli benne, Lucifer Milknt “gnyos mosollyal s hideg szemekkel” figyeli a mulatkat, mikzben a vrosban mr a dgvsz pusztt. A Jliaknt megjelen va alakja a paradicsomba val visszavgydst breszti fel dmban, aki vgl Szent Pter apostol szavaiban tall vigaszt: a kiutat a terjed j eszmben, a keresztnysgben ltja.
A hatodik sznben dm, mint Tankrd, kereszteslovagknt rkezik meg Bizncba, a korai keresztnysg egyik fvrosba. Szomoran tapasztalja, hogy a szeretet vallsnak jelkpe "vrengz keresztt" korcsosult, s az egyhz tantsai merev, embertelen dogmkk fajultak. va most is az denkertet idzi fel, de dmtl elvlasztja t a zrda fala, dm pedig a tudomnyokba menekl ez embertelen vilgbl.
VIII. szn: Prga
A nyolcadik sznben dm a kor elismert, hres csillagsza, Kepler. Br nagy felfedez, mgis a tudomny elrulsra knyszerl: hogy meglhessen, horoszkpokat knyszerl kszteni magasrang megrendelinek. va szerepe ebben a sznben a legsszetettebb. Mller Borblaknt gyengd s kacr, kicsapong letet l hlgy, akit Kepler ennek ellenre szeret, hiszen “a j sajtja, mg bne a kor, mely szlte t”.
A szn vgn Kepler a bortl megittasultan olyan jvt kpzel, mely nem riad vissza a vltoztatstl.
Danton: s hogyha mindjrt vrengzk vagyunk is, Tekintsenek br szrnyeteg gyannt, Nem gondolok nevemmel, lgyen tkos, Csak a haza legyen nagy s szabad. -
/Az ember tragdija, IX. szn/
A kilencedik szn klnleges dramaturgiai szereppel br, hiszen lom az lomban: dmra a nyolcadik szn vgn Lucifer kldtt lmot, melyben most pp Keplerknt szerepel, a kilencedik sznt pedig a bortl ittasultan lmodni kezd Kepler ltja. Br Lucifer ebben a sznben is megjelenik, ezt az lmot nem irnytja: ennek megfelelen ez az egyetlen szn, melyet nem a csalds, hanem a bizakods hangjai kvetnek.
Az lomba merlt dm-Kepler Dantonknt jelenik meg a francia forradalom napjaiban, els szavai “Egyenlsg, testvrisg, szabadsg!” A forradalom hrmas jelszava mgsem teljeslhet, hiszen itt is szembeslnk az egyn s a tmeg ellenttvel, a np kivgzsek sorozatt kveti. va ktszer is megjelenik a sznben, a vrpadon mrkinknt a szpsg s a kltszet varzst rejtve bvli el Dantont, aki a msodszorra durva forradalmrnknt megjelen vtl ksbb iszonyodva fordul el.
X. szn: Prga II.
Az lmodott jvbl visszatr dm-Kepler rajongssal emlkezik a ltottakra, br a forradalom vrldozatai tasztjk. Mgis bizakodva tekint a jvre: “S fejldni ltom szent eszmimet, / Tisztulva mindig, mltsgosan.”
Mieltt jabb vilgba indulna, Keplert megltogatja legjobb tantvnya. A tuds felvilgostja a tantvnyt a tudomny behatroltsgrl s rtktelensgrl, s indulsa eltt nll gondolkodsra bztatja nvendkt.
Than Mr: dm az rben (1863)
A londoni szn – br a mai olvas szmra a mlt jabb szelete – mr Madch jelent mutatja be, gy jelents fordulpont a mben.
Az ipari forradalom Anglijrt, a korltlan szabad versenyes kapitalizmusrt kezdetben lelkesed dm, aki ettl a szntl kezdve mr csak “munksember”, “reg frfi”, stb., a szrny epizdok lttn ismt kibrndul egy vilgbl. A bbjtkos mutatvnyt torznak tallja, a polgrlnyok s a kocsmros vitja utn a hrom munks veszekedse lttn lobban elszr haragara: “Jernk teht, mit is nzznk tovbb / Hogyan silnyul llatt az ember.”
Egyedl a ngy tanul pajkossgt s lelkesedst tartja kedves ltvnynak, m annl lehangolbb ltnia, mi lesz ezekbl a fiatalokbl: a vgtelensgig kapzsi s fukar mgnsok lttn ismt elkomorul.
A mindenkit jellemz haszonless mg a felbukkan va alakjra is jellemz, a templombl rkez, kezdetben rtatlannak tn leny csak azutn fogadja el dm kzeledst, hogy Lucifer gazdag lordknt lltja t be.
A szn vgi halltncot, melyben a klnbz szereplk egytt indulnak a hallba mgis csak va li tl, aki felemelkedik, hogy a Fldre mosolya hozzon gynyrt, dm a szn vgn ismt olyan vilgot reml, mely fltt a tudomny uralkodik.
XII. szn: Falanszter
Az utols hrom trtneti szn mr a jvben jtszdik, Madch hrom utpit hozott ltre.
dm kezdetben lelkesedik a kollektivista trsadalom irnt, Luciferrel, mint az ezredik falanszterbl [2] rkez tudsjelltek rkeznek meg. Ngyezer v mlva a Nap kihl, ennyi ideje maradt az emberisgnek az gitestbl sugrz ltfontossg energia ptlsra. gy a falanszterben a tudomnynak rendeltek mindent al, s a flsleges dolgokat eltrltk: mzeumba kerltek a virgok, az llatok, az emberi rzelmeket szintn flslegesnek tartjk a falanszterek irnyti. Az embereket szmokkal jellik, s br mindenki egyenlkpp rszesl a munkbl, az olyan kitn tehetsgek, mint Luther, Cassus, Platn s Michelangelo elnyomottknt lnek: Michelangelo-nak egsz letn t ugyanolyan szkeket kell gyrtania, br kreativitsbl tbbre tellne.
Br megvalsul a “testvrisg” s az “egyenlsg”, a falanszter mgis res, boldogtalan vilg: a pusztulstl retteg trsadalom tagjai pusztn flelmkkel vget vetettek az emberisg fldi ltnek, legalbbis olyan embertelen vilgot hoztak ltre, amelyben az ember maga mr nem is ltezhet.
dm ezttal hideg kvetkezetessge miatt brndul ki a tudomnybl, s a megjelen va irnt ismt szerelemre lobban. A tudsok rzelmeiket rendellenessgnek tartjk, s betegknt krhzba akarjk ket szlltani. Vgl dm gy dnt, elszakad a Fldtl.
XIII. szn: Az r
dm:
Igaz, igaz, de mindegy, brmi hitvny Volt eszmm, akkor mgis lelkestett, Emelt s gy nagy s szent eszme volt. Mindegy, kereszt vagy tudomny, szabadsg Vagy nagyravgy formjban hatott-e, Elre vitte az embernemet.
/Az ember tragdija, XIII. szn/
Lucifer egyre tvolabb rpti dmot a Fldtl, mg az egy hirtelen sikoltssal megmerevedik. Lucifer mr gyzelmt nnepli (“Gyztt ht a vn hazugsg”), mikor dm a Fld szellemnek hv szavra ismt felled, s mgis visszatr a Fldre: a kzdelmet vlasztja.
Lucifer hiba hoz fel egyre hatsosabb rveket, sorolja dm kudarcait, mgsem adja fel idealizmust.
A megmaradsrt kzd falanszteriek vgl mgis kudarcot vallottak: hba s jgbe fagyva, az ember llatt silnyult, zrkzott, llati lny, mindennapi letben a fennmaradsrt kzd.
dm, az “egszen megtrt aggastyn” iszonyodva tekint erre a vilgra. va karjaiban sem tallhat tbb nyugtot, tbb mr nem jelenti szmra az eszmnyt, vagy a kltszetet, s az lom Lucifer gyzelmvel r vget.
A zr keretszn
A trtneti sznekben kialakult vita az utols keretsznben is folytatdik. Lucifer rvei lehengerlek, tagadja az emberi szabad akarat ltezst. dm ktsgbeessben az ngyilkossg mellett dnt, gy akarja bizonytani szabad akaratnak ltt, s egyben elkerlni a trtneti sznekben ltott csaldsok sorozatt.Tetttl az rkez va szavai trtik el: va gyermeket vr. dm ekkor megadja magt az rnak, beltja, hogy folytatnia kell az letet.
Br remli, hogy a ltott lom nem vlik valsgg, krdsek gytrik. Mi lesz az ember sorsa? Van-e folyamatos fejlds? Krdseire mgsem kap vlaszt az rtl, aki a titkot homlyba rejti, valdi vlasz helyett remnyt ad neki: “Kzdj' s bzva bzzl!”
A szerz: s mg rm, b, hit, meg ktkeds lesz, Tl s tavasz, ifjsg, szerelem, Mg szent eszmkrt ember harcol, rez, Mindebbl osztlyrsz jutand nekem.
/Madch Imre: traval verseimmel/
dmot, az embert va, a n, a szerelem, a kltszet s az ifjsg megtestestjeknt fogja segteni, de Lucifer is jelen lesz letben: is egy a “mindensg gyri” kzl: lland tagadsa, kijzant szerepe mg sok szp forrsa lesz.
A Tragdia – minden tragikus jellege ellenre is – a haladsrt, a humanitsrt val kzdelmet hirdeti, mely az emberi nagysg s erny biztostja.[3] “A cl a hall, az let a kzdelem” – mondja dm a tizenharmadik sznben, gy az r a m zr mondatban nem pusztn kzdelemre, de az letre szltja fel az embert. |