Szab I. – Szekszrdi Ferencn: Az osztlytkrtl a falfirkig
Mdszerek (nem csak) osztlyfnkknek. OKI: Budapest, 1992.
Krecsik Judit: A szociometria veszlyei
Az osztlyfnkk ltal hasznlt pszicholgiai tesztek, melyekkel az egyn – csoport megismerhet:
- Csaldrajz (kevs hozz az irodalom)
- Szociometria (sok, hasznlhat hozz az irodalom)
A szociometria felvtele msfle felkszltsget ignyel.
A szociometria fbb rszei:
- Felvtel (hozzolvass, gyakorls elg hozz)
- Kirtkels (hozzolvass, gyakorls elg hozz)
- Visszajelzs (szakember, pszicholgus kell hozz)
elengedhetetlen fontossg a pedaggus, pszicholgus teammunkja!
A szociometria helytelen megkzeltsbl add problmk:
1. A szociometria felvtelre sztnz hibs indtkok
A szociometria felvtelnek oka a pedaggus motivcija. A konfliktusok megkerlse vagy tudomsul vtelnek hinya olyan felmrsekhez vezethet, melynek clja nem a valdi informciszerzs, hanem az l-problmamegolds vagy az nigazols.
I. Alaphelyzet: - osztlyfnk: konfliktuskerl
gyermekcentrikus
lelkes
- elmarad osztlyfnki rk
Szociometria felvtelnek oka: - osztlyfnk kvncsi az osztlyra
- vals ok: osztlyfnk azt remli, ez alapjn megoldd - nak a problmk konfrontlds nlkl.
Visszajelzs: 1.) Osztlynak szl:
- Nv nlkli szociogram a tblra felrajzolva + a szociometriai mutatk ismertetse
- Osztlyfnk ott van, de nem szl bele
Eredmnye: - az osztlyban szervezd kisebb csoportok aktivizlhatk, a szolidarits magas fok, az osztly mint egysg, mgsem mkdik jl
- szerkezeti mutatk alapjn a feladatkzpont, teljestmnyre irnyul kzponti mag nagyon kiterjedt, s ezen bell valsul meg az informciramls. Ehhez kpest kicsi a kzpont befolysa al tartoz csoport. Emiatt nehz az informci tadsa.
- tlagosnl nagyobb a “perem”: kvl maradnak az informcikbl
kommunikcis zavar
( mindez az osztlyfnknek ismert helyzet volt)
2.) Osztlyfnkkel val ngyszemkzti beszlgets:
- az osztlyfnk tvolsgtart
- szelektv informls ( kerli a knyes tmkat )
- feladatkzpont, teljestmnyorientlt
Konklzi: - a szociometria felvtel clja “l-cl”, ptcselekvs, mellyel az osztlyfnk a kzte s osztlya kzti rt prblta kitlteni
- ha nincs szakember a problmk megbeszlsre, csak adathalmaz maradt volna a felmrs
II. Alaphelyzet: - a pedaggus s osztly viszonya klcsnsen rossz
- pedaggus: - tvolsgtart: - kollgkkal
- iskolapszicholgussal
- tanulival szemben
- nincs informcija a tanulkrl
- plyavlaszts idszaka
Szociometria felvtelnek oka: mirt irrelisak a gyerekek plyavlasztsi elkpzelseik?
Visszajelzs: 1.) Osztlynak szl: - pozitv, mivel mr az a tny, hogy a tanr-dik egyenl pozciba kerlt, javtott valamit a tanr-osztly viszonyn
Eredmnye: - az osztlyfnk osztlyrl val elkpzelst nem igazolta
- osztly: - mint csoport, jl mozgsthat s biztonsgot nyjt
- rett kzssg
- magas fok szolidarits
- biztos, stabil kapcsolatok
- 3 kzponti mag, melyekben gyors az informciramls. 2 pr, 1 egyedlll. Hozzjuk nehezen jutnak el az informcik. Az osztly tolerancija nagy, de a magnyosoknak negatv a helyzete
nincs sszefggs az osztlyfnk neveli magatartsa s a szociometriai mutatk kztt, mivel az osztlyfnk magra hagyta az osztlyt
2.) Osztlyfnkkel val ngyszemkzti beszlgets:
- vilgosan lssa osztlya pozitvumait s prbljon kzeledni a gyerekekhez
- ksrje figyelemmel a magnyosok helyzett s a kzppontok egymshoz val viszonyt (rzelmileg kerljn hozzjuk kzelebb)
Konklzi: - az eredmny csekly, sem az osztlyt, sem az osztlyfnkt nem lehetett kimozdtani
2. A mdszer elsajttsnak fogyatkossga illetve nknyes hasznlata
- krdvek leegyszerstse
- “ad hoc” krdsek sszelltsa
- szociometriai hl elksztsnek elhagysa
- mutatk kiszmtsval kapcsolatos hibk
veszlyeztethetik a vizsglat megbzhatsgt, megalapozatlann teszik az adatokat, lehetetlenn a tovbbi tevkenysget orientl kvetkeztetsek levonst
3. Etikai vtsgek
- megszgyentsek
- problms gyerek szociometriai sttuszval bizonytani, hogy nem val az adott intzmnybe
- az osztlyfnk visszalse a bizalmas informcikkal
4. Visszajelentsekhez ktd problmk
- Feszltsgkelts az osztlyban
A szociometria feszltsget szthat a kzssgben. Ezrt egy olyan feszltsgekkel, indulatokkal terhelt csoporthelyzetnek tekinthet, mely csoportvezeti felkszltsget, nismereti csoportokban val jrtassgot ignyel.
- nmagt beteljest jslat
A kapott ismeretek alapjn elvrsok tmaszthatk a gyerekkel szemben, melynek elbb-utbb igyekezhet megfelelni
Az indokolt, megfelel felkszltsggel, konzultcival s munkamegosztssal vgzett szociometria nagyon fontos. Lnyeges, hogy a vlasztott mdszer sszhangban legyen alkalmazjnak szemlyisgvel. |