bedesz
jv
Egy j v elejn sokan megfogadunk ezt-azt, amit aztn vagy betartunk, vagy nem.
Te milyen fogadalmat tettl tavalyi v vgn?

Tbbet olvasok.
Tbb idt tltk a csaldommal.
Sportolni fogok!
Leszokom a cigirl.
Felkeresem a rgi ismerseimet.
Mindenkire mosolyogni fogok.
lek!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
FLGYERTYA
 
SZOLGLTATSOK, Hirdetsek
 
Trsasgi let
 
Kedvencek
 
Egszsg
 
Vrosnz
 
Eskvi segdlet
 
Rlam
 
Manikr, mkrm
 
Mennyi is az id nlad?
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szpsgpols
 
Segdanyagok
 
Ktelez olvasmnyok
 
Hegeds Joln: Gyermekrajzok

HEGEDS JOLN

CSALDI KONFLIKTUSOK MEGJELENSE
AZ VODSOK VISELKEDSBEN, RAJZAIBAN


Tmm kiindulpontjul a 80-as vektl tapasztalhat trsadalmi vltozsok szolgltak. Megsokasodtak a csaldon belli problmk, melyek az vodnkba jr problematikus, nehezen kezelhet gyermekek szmnak emelkedsben, megvltozott viselkedsben tkrzdtek. Ezek a bels problmk a 3-7 ves korosztlynl mg nem verbalizldnak, hanem mindennapi viselkedskben, szerepjtkukban s rajzaikban kvethetk nyomon. A gazdag szakirodalmi httr ismeretben s szakmai tapasztalatom alapjn az volt a feltevsem, hogy a gyerekek viselkedsvltozsnak okai a csaldon belli konfliktusokban keresendk, melyek elssorban trsadalmi eredetek, megjelennek a szlk szemlyisgben, ezen keresztl pedig a gyerekek viselkedsben. Az vodban mindezek a gyerekek szerepjtkaiban mutatkoznak meg, rajzaikban trulnak az vn el.

Arra kerestem a vlaszt, hogy valban a hzastrsi konfliktusok okozzk-e az vodban a gyerekek viselkedsvltozsait. Ezek a szlk szemlyisgbl fakadak-e vagy trsadalmi eredetek? rvnyesl-e mindkt hats s milyen mdon? Megjelentik-e ezeket rajzaikban, szerepjtkaikban? Tudja-e az voda kompenzlni e csaldi trtnseket?

A vizsglat sorn a krdves mdszer, a szerepjtkok s a gyerekek viselkedsnek a megfigyelse, a gyermekrajzok dokumentumelemzse bizonyult hatkonynak a kutatsi mdszerek kzl. Mieltt rtrnk a krdv eredmnyeire, bemutatom az vodt, az vodba jr gyerekek lakhelyeit, trsadalmi htterket, rtegzdsket s csaldjaikat.

Az voda egy osztatlan csoporttal mkdik, jl felszerelt, alaptvny segti a tevkenysgt, sajt programot dolgozott ki, melynek lnyege: megismerni, cselekedtetni, fejleszteni kommunikcival s barkcsolssal. Az voda aprfalvas baranyai teleplsen tallhat, ahova a kt szomszdos falubl rkeznek naponta a gyerekek a falubusszal. A teleplst az alacsony iskolzottsg jellemzi, a munkanlkliek arnya 70%. Kt intzmnye az voda s az iskola. A kzlekeds viszonylag j.

Kistamsibl rkezik az vodba a gyerekek egyik csoportja. Ott 80%-ban bes lakossg l (150 f). A munkanlklisg 90%-os, infrastruktra nincs. A besok beszlik a nyelvet, de a gyerekek nem hasznljk az vodban. Pettend a msik beiskolzsi krzet, ahol 80%-ban lovriak (kolompr) lnek. Itt sincs infrastruktra, 80%-os a munkanlkliek arnya. Rossz a kzlekeds. A nyelvet beszlik, de a gyerekek ezt nem hasznljk. Elterjedt kzttk a pnksdista valls.

Az vods gyerekek letkora 3 s 7 v kztti. Az osztatlan csoport 40%-a cigny szrmazs, 10%-uk vegyes hzassgbl szrmazik. A csoport ltszma tlagosan 26-30 f. A neveltsgi szintek eltrek, a gyerekek nyelvi-kommunikcis szintje alacsony. Nem pltek be olyan szocializcis mintk, rtkek, amelyek szksgesek lennnek a trsadalmi beilleszkedshez. A cigny gyerekek eltr kultrval rkeznek, eltr nyelvi kddal s anyanyelvvel, az vodban tallkoznak elszr aktvan egy msik kultrval, ezrt a szocializcis folyamat nluk mg nehezebb.

A csaldltogatsok sorn azt tapasztaltam, hogy az alacsony iskolzottsg, a munkanlklisg, az alacsony trsadalmi helyzet beindtotta azt az egyenltlensgi mechanizmust, amely a csaldok ellehetetlenlshez vezethet Kistamsiban, Pettenden viszont a csaldoknak mg az eltr kultrval is meg kell kzdenik.

Krdves mdszerrel trtam fel a csaldok szociokulturlis httert, a konfliktusok forrsait. 20 csald gyermeke jr az vodba (sok a testvr). A krdseket 3 csoportba osztottam:

1. Szociodemogrfiai adatok (iskolai vgzettsg, a gyermekek szma, munkahely, a laksok komfortfokozata). Az anyk letkora viszonylag alacsony, ami annak ksznhet, hogy a falusi lnyok korn (a cignylnyok mr 15-16 vesen) frjhez mennek. Az anyk tbbsge csupn 8 ltalnost vgzett, s az apk kztt is kevs a szakkpzett. A cigny gyerekek elvgzik mr a 8 ltalnost, mert ez a jogostvny elfelttele. A tuds nem rtk. A gyerekek nagy valsznsggel ugyanabba a trsadalmi rtegbe kerlnek vissza, mint a szlk. A trsadalmi vltozsok azt sugalljk a szlknek, hogy hiba tanul a gyerek, nem lesz munkja. Fel sem merl bennk, hogy a magasabb iskolai vgzettsg majdan jobb meglhetst biztost a gyereknek. Ha a gyerekek tovbb is tanulnak, akkor is fknt szakmunkskpzbe mennek, hogy az azonnali jutalom elve alapjn gyorsan kikerljenek az iskolbl s pnzkeresv vljanak. A gyerekltszmbl kvetkeztethetnk a csald sttuskijell funkcijra is. A magas gyerekszm a csoport termkenysgi s gazdasgi stratgijra utal. A termkenysgi stratgiban megjelenik, hogy az egszsg nem rtk (a szletskor vrhat alacsony lettartamra trtnik meg a vlaszads), a gazdasgi stratgia pedig arra pl, hogy a csaldi ptlkbl s a hivatsos anyai sttuszbl meg lehet lni. 20 szlbl 7 apnak s 5 anynak van munkahelye. Az alacsony iskolai vgzettsg miatt egyre kevesebb a munkalehetsg szmukra. Vagy a msodik gazdasgban, vagy segly mellett a fekete gazdasgban dolgoznak, tbbnyire azonban otthon foglaljk el magukat. A laksok 50%-a komfort nlkli. A falvak lassan elszegnyednek, a csaldok lecssznak. A kvetkez krdskr a csaldon belli viselkedsi mintk tanulmnyozsa volt a szlk iskolai vgzettsgnek tkrben.

A szabadid eltltsnl a televzi az egyedli s a legolcsbb szrakozsi lehetsg. A jutalmazs, bntets mdja is a csaldok szubkultrjbl kvetkezik. A csaldon bell a hzastrsak kommunikcijnak hinybl fakad a legtbb konfliktus, mert nem mondjk el egymsnak az rzseiket. Ha nem egyrtelmek a kommunikcis kdok, akkor prhuzamos kommunikci folyik a szlk kztt. Azrt nem beszlnek a problmrl, mert nem tudjk kifejezni magukat, hinyzik a kidolgozott kd, amely ezt segthetn, s az iskolzottsg szintje is komoly akadly. A cigny csaldoknl gyakori a verekeds, de senki sem jellte, mert nem illik errl beszlni. A nemi s csaldi szerepek elsajttsa is thagyomnyozdik, msknt nevelik a fikat s msknt a lnyokat. A tbbnyire zrt szereprendszer csaldokban a korltozott kddal ersen meghatrozottak a nemi szerepek. Ez a csaldok nevelsi stlusban is kirajzoldik, az anya szerepe a nevels, az apa testesti meg a szigort, vagy amit tapasztalok, teljesen engedkeny, mivel a klnbz szubkultrbl rkez gyerekek klnbz mdon sajttjk el a szerepeket.

A harmadik krdskr az voda s a csald kapcsolatnak a vizsglata volt. Ebben az vodban ez egyttmkdnek mondhat. A krdvek elemzsvel a csaldban elfordul konfliktusok trsadalmi httert trtam fel. Ennek alapjn azt lltottam, hogy az iskolzottsg, a munkahely, a lakskrlmnyek, az eltr szubkultra s a belle kvetkez szocializcis mintk mind konfliktusforrsok lehetnek. Ezek a szlk viselkedsben is megjelennek. A gyermekrajzok elemzsekor mindezt figyelembe vettem.

A gyerekrajzok zenete


A kzps s nagycsoportos gyerekek rajzai voltak alkalmasak az elemzsre. 12 gyermek rajzt elemeztem, melyek tmja a csald s a karcsony volt. Kvncsi voltam, hogy tkrzdik-e a gyerekek rajzaiban a szlk kztt elfordul konfliktus. A gyerekek otthon csak rszben tudjk levezetni a feszltsgeket, mert ez a szlk habitustl fggen szeretet-megvonssal, verssel jr. Az voda viszont alkalmas kzeg a gyerekek szmra, hogy az indulataikat, feszltsgeiket kiadjk magukbl. Beindulnak azok az nvd mechanizmusok, amelyek szksgesek a gyermek szemlyisgnek harmonikus fejldshez. A rajzban ez a projekci. Az elemzs sorn rajzpedaggiai s pszicholgiai szempontokat vettem figyelembe. A gyerekek rajzols kzben beszlgettek, ezt is lejegyeztem, s fotkat is ksztettem, fknt a metakommunikcis szitucikrl. Formai elemeket figyelembe vve a kp betltttsge utal az rzelmi httrre (pl. egyik kisgyerek zsfolt csaldot rajzol, egy szobban heten laknak). Fontos kifejez eszkz a gyermek szmra a vonal. Ha az alakokat vonalra rajzolja, biztonsgban rzi magt, ha ez elmarad, bizonytalansgot tkrz. A foltok, sznek is utalnak az rzelmi stabilitsra vagy problmra. Mg az erteljes vonalak a dinamikra, addig a halvnyak a bizonytalansgra utalnak. Ugyanez figyelhet meg a sznek esetben is. Az lnkpiros meleg vagy a fekete hideg szneknek a vlasztsa rzelmi hullmzsra utal. A szn llektani indtkai a gyermek legszemlyesebb megnyilvnulsai. Ha gyakran hasznl a gyerek stt szneket, erteljes stt vonalakat, akkor komoly rzelmi krzisre kell gondolnunk. Pl.: az egyik kisfi egy fekete kvet rajzolt az idilli karcsonyi kp kzepre, a msik kislny az apja ruhjt festette feketre.

A karakterek az adott fogalomkrre utalnak, amelyet a gyerekek a rajz kzben el is mondanak. A kifejez szndk nagyon fontos: jell-e mozgst, konzisztens-e a valsg s az brzols viszonya, a valsgot vagy a kpzeletben kialakult fantzit, a vgyait rajzolja-e le. A rajzok elemzsnl a csaldltogats s a krdv tapasztalatait s a gyermek viselkedst is figyelembe vettem, sszekapcsoltam. gy krvonalazdott a konfliktus az egyes csaldoknl a gyerekek csaldrajzaiban.

A gyermekek szemlyisgnek bels tartalma jl megfigyelhet minden rajzon. Pl.: Az egyik kislny nem rajzolta le testvrt, mert mint kiderlt, a szlk elutastjk a nagyobb fitestvrt, gy a kislny sem szereti. Az apa agresszv, sokszor megveri a fit, mivel a szletse krlmnyei problematikusak voltak, s ezrt a fit okoljk. Egy msik rajzon a kislny sr, erteljes vonalakkal rcsozta be jszltt kistestvrt, a testvrfltkenysg nyilvnval. Dri nem rajzolja meg apja arct, mivel az apa 1 vig brtnben volt, ami komoly krzis a gyermek szmra. Ricsi a sztment, majd jra sszekltztt csaldot gy brzolja, hogy az idilli kp kzepre fekete kvet rajzol az apa brutalitst "kirva" magbl. Patrik a nagymamt nem rajzolja le, mivel a konfliktusok egyrtelmen hozz kapcsoldnak. Peti az apa hinyt fekete felhvel jelkpezi, a hatalmaskod nagyapa keselyknt uralkodik a csaldon.

A cigny gyerekeknl a rokonsg is a csald rsze, ezrt mindenkit lerajzolnak. Szubkultrjukhoz tartozik az lnk sznek hasznlata is. Ma mr gyakoriak az n. vegyes hzassgok a krnyken, gy ezekben a csaldokban jabb konfliktusforrs a magyar s bes kultra kztti klnbsg. Ez eltr ignyekben, habitusokban jelenik meg nemcsak a csaldokon bell, hanem azokon kvl is. A trsadalmi konvencik, sztereotpik s eltletek nem kedveznek kivltkpp falun a vegyes hzassgok elfogadottsgnak, ami tkrzdik a gyermekek rajzaiban is. Tbb gyereknl kiemelt szerepet kap a nemisg, az anynak keblet rajzolnak. A szlk alkoholfogyasztst mint f problmt stt sznekkel jelzik. A csaldi konfliktusokban szerepet jtsz betegsget is rajzban jelentik meg a gyerekek: a diabeteszes testvrnek van csak szja a kpen, ugyanis vele sokat kell foglalkozni. Az elknyeztetett gyermek nmagt rajzolja a legnagyobbra, a szlk sokkal kisebbek nla.

Ahol harmonikus a csaldi let, ott is elfordulnak idnknt konfliktusok, amelyeket a az vods gyermekek viselkedsvltozsban vagy szerepjtkaiban figyelhetnk meg.

A szerepjtk megfigyelsvel igazoltam hipotzisemet, miszerint a konfliktusokat a gyerekek megjelentik szerepjtkaikban, azon bell is a csaldjtkban. A jtk a 3-7 ves gyermek alapvet tevkenysge, melynek sajtossga a feszltsgolds, rmszerzs. A gyermek vgyait, indulatait, tapasztalatait, lmnyeit jtssza el sajtos formban. A gyerekeknek a csald, a krnyezete, az voda kzvetti a szocializcis mintkat. Ha figyelemmel ksrjk a gyerekek szerepjtkait, akkor informcikat tudunk gyjteni a csaldban trtn esemnyekrl, ugyanis a gyerekek kijtsszk magukbl a feszltsgeket. A csaldjtkokat figyelve (melyeket tbb hnapon keresztl jegyzknyveztem) szembeslnk azokkal a konfliktusokkal, amelyeket a gyermek otthonrl hoz vagy amelyet szeretne meglni. A folyamatos megfigyelsek sorn kirajzoldtak a testvrfltkenysg, az j testvr szletsvel kapcsolatos problmk. Az elsajttott nemi szerepek, az apa- anya habitusa a gyermekek szerepjtkaiban tkrzdtt. Elkerltek az alkoholbl, pnzhinybl, vlsbl, rekonstrult csaldbl ered konfliktusok. Meg lehetett figyelni az eltr szubkultrbl rkez gyerekek eltr konfliktuskezelsi technikit, amelyek szintn a szlk habitust, a szocializcis mintkat tkrzte. A csaldjtk tmjn kvl jtk kzben figyeltem a gyerekek metakommunikcis s verblis kzlseit. Hihetetlenl "tudjk" apjuk, anyjuk vagy a nagyszlk mozdulatait, beszdstlust utnozni, s azonosulnak is velk a szerepjtk sorn. jra tlik azokat az indulatokat, feszltsgeket, amelyeknek hatsa alatt vannak, s kijtsszk, mintegy kioltjk azokat.

Az vodnak risi szerepe van a konfliktusok hatsainak cskkentsben. Az voda szablyoz jelenlte biztostja a pozitv szocializcis mintkat, oldja a negatv szerepeket. Meg kell mutatni, s lehetsg szerint szocializlni a gyerekeket a pozitv konfliktuskezelsi technikkra, amellyel fel tudjk dolgozni problmikat. Ennek leghatkonyabb mdszere a szerepjtk. A csaldok gondjait meg kell ismerni, hiszen az eltr mveltsgi, anyagi sznvonal, az eltr nyelvi kd eltr szocializcis folyamatokat jelent a gyerekeknl is, csakgy, mint szleiknl. Differenciltan kell segtennk a szlket is, elssorban a gyerekeken keresztl kell hatst gyakorolnunk rjuk. Ha a szlk elfogadjk az v nnit, a gyerekek is nagyobb bizalommal fordulnak hozznk. Tapintatos, tolerns, elfogad, egymst tisztel magatartsra van szksg.

Tbb oldalrl is altmasztott feltevsem igazoldott, miszerint a hzastrsi konfliktusoknak okai elssorban trsadalmi eredetek, amelyek kihatnak a hzastrsak szemlyisgre. A gyerekek az vodban ezt rajzaikban, szerepjtkukban nvd mechanizmusknt jelentik meg. A trsadalmi vltozsok kvetkezmnye, hogy lazultak az emberi kapcsolatok, nehezen s egyskan oldjk meg a csaldok a konfliktusokat szubkultrjbl addan. gy csak azokat a konfliktuskezelsi technikkat kpesek gyermekeik szmra tadni, melyekkel k is rendelkeznek. Megfigyelseim alapjn az voda egyik legfontosabb feladatnak ltom a gyerekek kapcsolati kultrjnak a fejlesztst, az ehhez szksges eszkzk bvtst.

IRODALOM

  • Cseh-Szombathy Lszl: A csaldi rtkek vltozsa s ennek hatsa a csald alakulsra. Trsas Kapcsolatok Mhely I. Gondolat Kiad, Budapest, 1991.
  • Cseh-Szombathy Lszl: A gyermekkori szocializci jelentsge, a hzastrsi s szli szerepekre val felksztsben. Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, Pcs, 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria.
  • Cseh-Szombathy Lszl: A hzastrsi konfliktusok elfordulsnak gyakorisga s a konfliktusok trsadalmi forrsai. A hzassgi konfliktusok f terletei. Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, Pcs 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria.
  • H. Sas Judit: A gyermekkel szembeni csaldi kvetelmnyek alakulsa s a trtnelmi-trsadalmi vltozsok. Szociolgia 1971/2. sz.
  • H. Sas Judit: Csald, trsadalom. vodapedaggiai Nyri Egyetem, Kecskemt, 1988. Kecskemti Tantkpz Fiskola, Kecskemt, 1988. Szerkesztette: Horvth Bla NYE titkra
  • H. Sas Judit: Nies nk s frfias frfiak. Akadmiai Kiad, Budapest, 1986.
  • Bognr Gbor - Telkes Jzsef: A vls llektana. Gondolat Kiad, Budapest, 1986.
  • Nemnyi Mria: j csald, j modell? Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria
  • Meleg Csilla: Egszsgrtk s intzmnyes befolysols. Trsadalomkutats, 1991/1-2. sz.
  • P. Bourdieu: A trsadalmi egyenltlensgek jratermeldse. Iskola s trsadalom. Pcs, 1996. (Vlogatta s szerkesztette: Meleg Csilla)
  • Bagdy Emke: Csaldi szocializci s szemlyisgzavarok. Tanknyvkiad, Budapest, 1977.
  • Herman Alice: A gyermekben rleldik a jv. MNOT - Kossuth Knyvkiad, Budapest, 1979.
  • Helyi vodapedaggiai Program Nemeske. Nemeske, 1999.
  • B. Mhes Vera: Az vn s az vodai jtk. Tanknyvkiad, Budapest, 1982.
  • Dr. Hrdi Istvn: A dinamikus rajzvizsglat. Medicina Knyvkiad, Budapest, 1983.
  • Jakab Irn: Kpi kifejezs a pszichitriban. Akadmiai Kiad, Budapest, 1998.
  • Szalontai Gyrgy: Vizulis nevels. Trogat Kiad, Budapest, 1994.
  • Mrei Ferenc - V. Bint gnes: Gyermekllektan. Gondolat Kiad, Budapest, 1985.
 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!