bedesz
jv
Egy j v elejn sokan megfogadunk ezt-azt, amit aztn vagy betartunk, vagy nem.
Te milyen fogadalmat tettl tavalyi v vgn?

Tbbet olvasok.
Tbb idt tltk a csaldommal.
Sportolni fogok!
Leszokom a cigirl.
Felkeresem a rgi ismerseimet.
Mindenkire mosolyogni fogok.
lek!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
FLGYERTYA
 
SZOLGLTATSOK, Hirdetsek
 
Trsasgi let
 
Kedvencek
 
Egszsg
 
Vrosnz
 
Eskvi segdlet
 
Rlam
 
Manikr, mkrm
 
Mennyi is az id nlad?
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szpsgpols
 
Segdanyagok
 
Ktelez olvasmnyok
 
4 v trtnete

Forrs:http://demoszthenesz.hu/cikkek/4evtortenete

Dr. Tarkovcs gnes:

4 v trtnete - Egy kisfi esettanulmnya

A bemutatsra kerl eset kivlasztsban 3 szempont vezetett:

1. Pldzza az egyttmkdst a gygypedaggus s pszicholgus kztt, a team munkt. Ezrt itt is szeretnk ksznetet mondani kollgimnak: Mcsain Hajs Katalinnak, Szebnyin Nagy vnak s Korompai Mariknak sok munkjukrt s az sszegyjttt adatokrt.

2. Ezt az esetet azrt tartom tanulsgosnak, mert bonyolult s szvevnyes t vezetett a tnetek okainak feldertshez. Egyrszt arra trekedtem, hogy nyomon kvessem a valdinak tn okokat, ne hagyjam elveszni, elhomlyosulni a tnetek mgtt. Msrszt prbltam arra is vigyzni, hogy a dadogs beplve a szemlyisgbe ne hozzon ltre msodlagos neurotizldst.

3. Elkerlhetetlen, hogy menet kzben valamifle rzelem alakuljon ki a kezelt gyerek, a csald s a szakember kztt. n egytt s kln-kln is nagyon megszerettem ket. Sokat vvdtam s aggdtam rtk, amikor nem jelentkeztek. gy rzem ez az ers szeretet-szl, amibe szksg esetn megkapaszkodhattak, hozzjrult a gyerek gygyulshoz.

1988. janurjban 5 ves kisfia vizsglatt s szksg esetn kezelst krte egy fiatal, csinos, elgedetlen anyuka a Gygypedaggiai Fiskola Logopdiai Intzetben. Elmondsa alapjn a f gond az volt, hogy a gyerek dadog, kevs beszd, nem szvesen mondja el lmnyeit. Az anya ersen hadart, rossz artikulcival beszlt, ms beszdrendellenessg nem fordult el a csaldban.

A gyermek az anya 3. veszlyeztetett terhessgbl szletett. (Els terhessgbl egy ikerpr szletett, akik 2 nap utn meghaltak, a msodikbl mr 11 ves kislnya volt.) A terhessg alatt fekdnie kellett, t nagyon megviselte, de a gyereket akartk, vrtk.

A szls simn zajlott. A krhzbl hazamenve a gyerek sokat srt, hasgrcsei voltak. Mohn szopott, szpen gyarapodott.

Mozgsfejldse kiss lass volt, msfl ves korban indult el, sokat gyetlenkedett.

Baleset: gygyszert evett, mivel akkor mg nem tudott beszlni, megmutatta mit csinlt. Egyszer, amikor apja pldjra borotvlkozni prblt, ersen megvgta az arct.

Beszdfejldse nehezen indult. Kt s fl ves korig egyltaln nem beszlt, dr. Hirschberg ltta, aki blcsdt javasolt. Ennek az anya nagyon rlt, mert nem szeretett GYES-en lenni. A kzssgben hamar megindult beszdfejldse, elbb szavakat, majd 3 ves korra rvid mondatokat mondott. A kzssgbe knnyen beleszokott, jl illeszkedett.

Keveset beszl, zrkzott gyerek, mondta a mama. Dadogni, els hangokat ismtelni hrom s fl ves korban kezdett. Ekkor kerlt a blcsdbl vodba, s a rgi laksukbl is elkltztek.

Megismerkedsnkkor M. olyan volt, mint egy "macika" igazi kis bocs benyomst keltette. Az anamnzis felvtel alatt csendben jtszott, inkbb ltszott kiscsoportos vodsnak, mint 5 vesnek, beszde ersen psze, akadoz volt.

gy gondoltuk, hogy szemlyisgnek, s beszdllapotnak egyarnt jt fog tenni, ha az vods csoportba kerl. Remltk, hogy a csoportban jobban megismerjk, oldotabb vlik. Anyukja a szlcsoportban elmondhatja, mirt is olyan elgedetlen gyermekvel s a vilg dolgaival.

Az els vben heti egy alkalommal kellett jrniok, de keveset lttuk ket, hol a gyerek betegsge, hol elfoglaltsgaik miatt. Legnagyobb meglepetsnkre a szlcsoportba nem az anya, hanem - hivatali beosztst tekintve igen elfoglalt - apa jrt. Kedves, szeld, elfogad magatartsval azt a benyomst keltette, hogy kisfia gygyulshoz minden segtsget meg fog adni.

A gyerekcsoportba M. knnyen s jl beszokott, a gyerekek is hamar elfogadtk. A tanv vgre dadogsa rszben javult, de magatartsa, feladattartsa nem felelt meg letkornak.

Az j tanv kezdetn elvgzett pszicholgiai vizsglat alapjn tlagos rtelmi kpessge - IQ: 100 - egyenletes intell. struktrja, j munkatempja volt. A nehzsgek okt fknt a figyelem s koncentrcis kszsgek fejletlensge okozta.

Csaldrajzban kidolgozott apa-alak, kiterjesztett karokkal lthat, jobbjn M., baljn egy msik alak lthat, akire elszr azt mondja, hogy a testvre, majd azt, hogy a mamm, vgl, hogy a testvremet nem tudtam lerajzolni.

A Duss mesben az apa segtszndka, az otthon biztonsgnak ignye, a szeretett szemlyek elvesztstl val flelem dominlt. Azt lmodta, hogy a vasorr bba megsttte t, mert szereti az emberhst. Szlei elmentek a vasorrhoz, megszurkltk, t megmentettk.

Flelmeit bbozssal prbltuk oldani, amire igen jl reaglt.

1989-tl intenzv logopdia, ngyszer egy hten. Halmozott beszdproblmja indokolta a dyslexia vizsglatot, amit Marosits Istvnn vgzett el, javasolta dyslexia prevencis terpiban rszestst.

Vlemnynkkel egyetrtsben a VIII. ker. Nevelsi Tancsad mg egy v vodai foglalkoztatst, tovbbi logopdiai kezelst javasolta. A tanv vgi minstse: az intenzv logopdiai kezels eredmnyekppen tnetmentes a dadogs vonatkozsban. A nylt napon a szlk rltek a javulsnak. Mivel a csaldltogats alkalmval az anyuka panaszkodott Marci otthoni agresszv, nz, zrkzott magatartsra, felajnlottuk pszicholgiai gondozst. Javaslatunkat, hogy felttlenl jelentkezzenek a tanv elejn, elfogadtk, de nem kerestek meg.

Legkzelebb csak 1991. mrciusban tudtunk rluk, amikor beszlgetsre, s egy krdv kitltsre behvtuk az elz vekben a szl-gyermek csoportba jr csaldokat.

A csald letben igen nagy vltozst jelentett, hogy M. iskols lett, sikerlt szmra j s elfogad pedaggust tallni. Amita iskols Marci, ktelessgtud s szorgalmas lett. Azonban otthon lland problma van vele agresszivitsa miatt. Nem segtksz, mindent a testvrre hrt, amit neki kellene elvgezni. A 10 vvel idsebb kislny gy patronlja M.-t, mint egy ptmama. Ez r is fr a csaldra, mert egyedl maradtak, az apa 1 vre klfldre ment dolgozni. Az utbbi idben a gyerek idnknt dadog, ezrt az anya ismtelten meggrte, hogy felttlenl felkeres.

Ezt a gondolatt csak 3 hnap mlva valstotta meg. Mivel akkor mr a fiskoln sznet volt, az jpesti Gyermekpszicholgiai Rendelbe jttek. Az anya ekkor tele volt panasszal, mert M. otthon kibrhatatlanul agresszv vele. llandan szekrozza a beszde miatt (a gyerek azt mondja, hogy rosszul, bntan ejt bizonyos hangokat). Nem brja hallgatni, ha valaki rg, maga sem eszik semmi olyat, ami ropog. Nem viseli el, hogy az anyja vlltmt hord. A gyerek desapja hazajtt, s is aggdik, hogy mirt lett otthon ilyen elviselhetetlen M.

A kisfit megltva n is nagyon meglepdtem, mert nemcsak nagyfis lett, megnylt, hanem gondterheltnek ltszott, akadozva beszlt, ticcelt, mrhetetlenl riadt s szorong benyomst keltett. A csaldrajz felett nmn lt, s semmit sem csinlt.

Vilgptsbl sok minden kiderlt: egy sorompval elvlasztva a vilg kt rszbl llt. Az egyik kzepn llt egy vr, ahol nyron alszik, mert ott nem kell flni, szobrok veszik krl. Egy toronyhzban laknak a szlei s a testvre, nha is ott alszik. Ezt a hzat is vdik a szobrok. Fk is vannak krltte, ez olyan orszg - mondta,- ahol plmafk vannak. A msik oldalon katonkkal megrakott teherautk, tankok vannak, ez gyakorltr, tmadsra kszlnek. A katonk vll-lapjn ltszik, hogy ki a parancsnok.

A kisfi gondolatainak tartalmra igen jl rvilgtott, amit a TAT kpeirl mondott. Ebbl hrmat emelek ki.

  • 1. ppen azt nem tudom az egsz mi, gy nz ki, mint egy lvedk. Befogja a flt (a kisfira mutat), mert hangot ad ki, ez valami hangos, ezrt befogja a flt.
  • 3.BM Ez a kisgyerek sr, mert meghaltak a szlei. Vagy megvertk a szlei, mert valami rosszat csinlt.(Ki? - krdezem) a mama - mondta.
  • 13.B Falusi kisgyerek unatkozik, s gondolkodik mit jtsszon? Olyat, hogy a kavicsokra nem szabad lpni. (Mirt? - krdezem) Mert akkor felrobban.

A msodik alkalommal desapja hozta, aki szintn teljesen ki volt borulva, mert 1 vig ENSZ katonai megfigyelknt dolgozott, vezet beosztsban. Tbbszr elfogtk, hallratltk. Megszktek, meneklni kellett, aknkra lptek s lland letveszlyben voltak. Mg szerencse - mondta, - hogy ezekrl a borzaszt dolgokrl M. semmit sem tudott.

Szinte hihetetlen gyorsasggal rendezdtt a gyerek llapota, miutn kiadta magbl elfojtott fantziit. Pr alkalom utn gy tnt, az aktulis problmk rendezdtek. Augusztusra, mire nyaralni mentek, felszabadult lett is, s a csald is.

Termszetesen a szlk azzal az grettel vltak el tlem, hogy most mr egsz biztosan nyarals utn jelentkeznek.

Szeptember vgn mg semmi hr sem volt rluk, ezrt levlben krdeztem, beosszam-e M.-t tovbbi foglalkozsra? Telefonltak, hogy jl vannak, jnni fognak. Az egsz tanvben nem jelentkeztek. 1992 jniusban, a tanvzrs eltt 1-2 httel ktsgbeesetten telefonlt az anya. Nagy baj van, az iskolban buksra ll. Els flvben jl produklt, de egyre kevsb. Ezrt otthon egyre tbbet foglalkoztak vele. Gyakran este 11-ig kellett mellette lni, mert a napkziben nem csinlt semmit, a feledatokat elkezdte, de nem tudta befejezni. Az egsz csald teljesen ki van kszlve. Ami a legnagyobb baj - mondtk a szlk -, hogy a gyereket egyltaln nem is rdekli, hogy milyen jegyet kap, mit krnek tle a szlei.

M. csendes, spadt s szomor, akadozik, enyhe rngsok futnak t az arcn. Lass s bizonytalan. A megismtelt Bender B. vizsglat a vizuo-motoros koordinci zavarra utal.

Az elvgzett Thomas meskbl egyltaln nem az derl ki, hogy t nem rdekli, mi trtnik vele az iskolban. Nagyon is ers vgyakozs l benne, hogy j jegyeket kapjon, s ezzel szleinek rmet okozzon.

Vlaszban azt mondja, hogy ellenrzjt apukjnak mutatn meg, aki azt mondan, nem baj, majd javulni fog.

Azt lmodta, hogy az iskolban kapott egy j jegyet.

Kvnsga:

  • ne legyenek fafej n mank
  • ne kellene iskolba jrni, mert akkor nem kapna rossz jegyeket
  • nagyobb szeretne lenni, mert akkor mr nem kellene iskolba jrni.

A vilgban ismt hbor van. ppen a jugoszlvokkal, rengeteg katona s gy van felsorakoztatva, egy storban lakik, s az elefnt a bartja.

Bmulatos gyorsasggal nyeri vissza nyugalmt, mintha a 2-3 alkalommal lerakott bnat-bugyrok kirlnnek. Szinte visszatr bel az let. A szlkkel is hosszabb megbeszlseket folytattunk. Ismt mindannyian nyaralni mennek, teht hosszabb ideig nem ltom.

Szeptemberben jelentkezik az anyuka, tancsot kr, kapna pr hnapos kikldetst, menjen-e?

A III. osztly az anya elutazsval kezddtt. M.-t egyszer-ktszer az apval vidman, teljesen kiegyenslyozottan lttam.

Majd 1993-ban azrt jelentkezett az anya, hogy arrl szmoljon be, jl vannak. Br sokat volt tvol, jl ment az v otthon is, s az iskolban is. Sajnos, az apa a klnrkra elfelejtette vinni, napkzibe sem jrt. gy ltszik, - mondta - mr nem kell vele annyit trdni, elboldogul nllan is.

Az elhangzott trtnet az els anamnzisfelvtellel kezdden mozaikokbl llt ssze. Minden egyes tallkozskor lehetsget adva a szlknek, hogy az lettrtnet brmely rszt kiegsztve, az add problmkat megbeszlhessk.

Mirt nem, azaz mirt ilyen nehezen ltek ezzel a lehetsggel?

Engem az a szempont vezetett, hogy ne nevelsi receptet, tancsot adjak. Igyekeztem megvrni (br idnknt igen nehz volt), amg az motivcijuk felersdik, s a gyerek szenvedst ltva elfogadjk (mg ha rvid idszakokra is) a pszichoterpis gondozst.

Az els vben az anya a gyermek megksett beszdfejldse miatt fordult elszr szakemberhez. Igen nehezen lte meg, hogy lenynak problmtlansga utn Marcival mr a terhessg alatt is, majd a srssga miatt csecsemkorban, nehezen indul beszde miatt a ksbbiekben is gondjai voltak. Borzasztan zavarta a gyerek dadogsa, mivel flt, hogy az iskolban nem tud majd teljesteni, ezrt szorgalmasan hozta a logopdira. A 2. v utn az utols csaldltogatsnl beszlt csak hosszasan a gyerek magatartsi problmirl. Nem akarta, nem tudta felvllalni, hogy nem kpes j kapcsolatot kipteni kisfival.

A 3. vben az apa kikldetse miatt neki egyedl kellett a sajt szakmai s az otthon add problmkat megoldani, mikzben tudta, hogy frje letveszlyben van. Ezrt fogadta rmmel a behvt a csoporttagok beszmoljra. Felletesen rintette akkor is, hogy vannak gondok, inkbb a pozitvumokrl szmolt be M-val kapcsolatban.

Mivel az apa hazajvetele utn sem vltoztak a kisfi agresszv, kteked, anyval folyamatosan, nyltan szembeszll prblkozsai, ezrt rszntk magukat, hogy kifejezetten a pszicholgushoz forduljanak.

Ekkor mondta el az apa sajt lettrtnett. vidken tbb gyerekes csaldban, legidsebbknt, majd anyjnak tmaszaknt ntt fel. Soha semmifle gondjval nem krt senkitl segtsget. Mindig inkbb magt hibztatta, s prblta mind tanulmnyait (egyetemet vgzett), mind a jnak tartott hzassgt nllan rendezni.

Az kapcsolata kisfival mindig elfogad, szeretetteljes volt, csak vlemnyklnbsgt felesgvel szemben M. nevelst illeten nem, vagy nagyon mrskelten nyilvntotta. Azonban az utbbi idben, miutn tbbszr tapasztalta kzvetlenl a hallratltsget, sok mindenrl megvltozott a vlemnye. A lnyeges s lnyegtelen dolgok lesebben hatroldtak el M. nevelst illeten. Vllalta, hogy szembekerl pedaggus anysval s felesgvel.

Elszr nem teljesen rtette M. tneteit, amelyek akkor alakultak ki, amg tvol volt. Majd megindultan hallgatta beszmolmat M. vilgrl, fantzijrl s a drmai szorongst kpez alakokrl, helyzetekrl. A csald egyttesen feloldotta a tabu-tmt, s amint mr szabadon, nem titokknt kezeltk, a gyerek is felszabadultabb lett, megvltozott, s megnyugodott.

Ebben a 3. szakaszban rett meg az anya szemlyisge abban a vonatkozsban, hogy kpes volt a fival kapcsolatos jelenlegi problmkat sszefggsbe hozni a mr majdnem elfelejtett rgmlt idvel. Akkor neki, az aktv, sokat produkl, szakmja kezdetn lv fiatal nnek fekdnie kellett a terhessg alatt, s gy lte meg, hogy a GYES elvett letbl 3 vet. Szinte alig volt kedves, szp emlke gyermekrl ezekbl a varzslatos vekbl.

A szlk ebben a 3. szakaszban mr sok mindent rtettek, de mg kzel sem mindent, ami gyermekk termszett s fejldsmenett illette. Btran, szoksukhoz hven nllan vllaltk, amikor M. elkezdte - sajnos kltzs miatt j iskolban - a tanvet. Elhalmoztk szeretetkkel s klnrkkal. Eleinte csak megbeszltk vele napkzi utn a plussz tennivalkat, majd szrevtlen egyre jobban belemerltek a mr megszokott rutinba, klnsen az anya: csak szmonkrt. jra nem rtettk, hogy kisfiuk mirt nem produkl egyre jobban. jra tvittk akaratlanul, tudattalanul, sajt hajlamaikat, jra mkdni kezdett, hogy elvrsaikat ne M-hoz, hanem sajt magukhoz szabjk.

Ritka, de hasznos egyttlteink alatt ktsgbeessk, kritikjuk M. helyett lassan nmaguk ellen fordult. De az t, amg szintn bellrl is el tudtk fogadni a helyzetet, csak akkor kvetkezett be, amikor az anya huzamos ideig tvol volt. Sajt tapasztalatuk alapjn gyzdhettek meg arrl, hogy gyermekk sikere nem a kvetelmnyekkel, hanem a rbzott szabadsggal arnyosan nvekszik.

De legfkppen az elfogads olyannak, amilyen lehetv teszi, hogy egy gyerek igazn testileg s lelkileg egszsgesen s boldogan fejldhessen.

Esetnkben az els szeretetkapcsolat sikertelensgnek talajn M. halmozott beszdproblmjval s drmai szorongsval risi kzdelmet folytatott, hogy a teljestmnyorientlt csald egyenrang tagja lehessen.

 

 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!