bedesz
jv
Egy j v elejn sokan megfogadunk ezt-azt, amit aztn vagy betartunk, vagy nem.
Te milyen fogadalmat tettl tavalyi v vgn?

Tbbet olvasok.
Tbb idt tltk a csaldommal.
Sportolni fogok!
Leszokom a cigirl.
Felkeresem a rgi ismerseimet.
Mindenkire mosolyogni fogok.
lek!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
FLGYERTYA
 
SZOLGLTATSOK, Hirdetsek
 
Trsasgi let
 
Kedvencek
 
Egszsg
 
Vrosnz
 
Eskvi segdlet
 
Rlam
 
Manikr, mkrm
 
Mennyi is az id nlad?
 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szpsgpols
 
Segdanyagok
 
Ktelez olvasmnyok
 
A kinetikus csaldrajz

A kinetikus csaldrajz
(Kinetic Family Drawings)
alkalmazsa a pszichodiagnosztikban

———
Vass Zoltn

ELTE, Szemlyisg- s Egszsgpszicholgiai Tanszk

In: Magyar Pszicholgiai Szemle, 2001, 56, 107-135.

A tanulmny a kinetikus csaldrajz (Kinetic Family Drawings, KFD) klinikai alkalmazsnak hazai tapasztalatairl szmol be azzal a cllal, hogy elsegtse a mdszer beplst a hazai klinikai pszicholgia, gyermekpszicholgia s ‑pszichitria eszkztrba. A csaldrajz trtnetnek s tpusainak ttekintse utn a kinetikus csaldrajz technikjt mutatja be, majd bevezetst nyjt az rtelmezs folyamatba, ismertetve a szerz gyakorlatban leghasznosabbnak tallt rtelmezsi szempontokat. A kinetikus csaldrajz alkalmazst egy esettanulmny illusztrlja, melyben a csaldrajz tbbfle tpusa (hagyomnyos csaldrajz, kinetikus csaldrajz s kinetikus llatcsaldrajz) is sszehasonltsra kerl. A tanulmnyt a kinetikus csaldrajz pszichometriai rtkelse (reliabilits s konstruktvalidits), valamint a kutatsi perspektvk ttekintse zrja, amelyben a szerz elklnti a kinetikus csaldrajz ktfle hasznlati mdjt: hipotzisgenerl eszkz s pszichometriai rtelemben vett teszt. Az elbbi rtelemben a kinetikus csaldrajz szerepe a klinikus szmra pszichodiagnosztikai hipotzisek megalkotsa, amelyek tovbbi igazolst kvnnak. Szigor rtelemben vett tesztknt az alapvet modertorvltozkat figyelembe vev normk kialaktsra s tovbbi, jl megtervezett reliabilits‑, illetve validitsvizsglatokra van szksg. Ez utbbiak legfontosabb alapelvei az objektv, reproduklhat rtkelsi mdszer hasznlata, a globlis-holisztikus elemzs, valamint az egyedi grafikus jegyek helyett a komplex mintzatok feltrkpezse. A tanulmny konklzija szerint a kinetikus csaldrajz megtlse pozitv a nemzetkzi szakirodalomban: a mdszer jl alkalmazhat a klinikumban s a kutatsban egyarnt.

Kulcsszavak: pszichodiagnosztika, rajzvizsglat, projektv rajzok, csaldrajz, gyermekrajz

A kinetikus csaldrajz (Kinetic Family Drawings, KFD; Burns, Kaufman, 1970) projektv rajzvizsglati mdszer, amely a gyermek-pszichodiagnosztikban, tancs­adsban, csaldterpiban, tovbb serdlk s felnttek pszicholgiai s pszichitriai vizsglatban alkalmazhat. A mdszer klfldn egyre inkbb tveszi a ha­gyomnyos csaldrajz helyt, rtelmez kziknyveket publiklnak rla, a pszicho­metriai validitst altmaszt empirikus eredmnyek s elismer recenzik jelennek meg, itthon azonban mg kevss plt be a pszicholgiai tesztek repertorjba. A szerz szeretn a szakma figyelmbe ajnlani a mdszert, beszmolva a kinetikus csaldrajz (s a kinetikus llatcsaldrajz) klinikai alkalmazsval kapcsolatos nhny hazai tapasztalatrl[1] is, elsegtve ezzel a mdszer beplst a hazai klinikai pszicholgia, gyermekpszicholgia s ‑pszichitria eszkztrba. Ehhez a csaldrajz tpusainak s trtnetnek ttekintse utn ismerteti a kinetikus csaldrajz technikjt, majd bevezet a KFD rtelmezsi folyamatba. A gyakorlati alkalmazst egy esettanulmny illusztrlja, sszehasonltva egymssal a hagyomnyos csaldrajz, a kinetikus csaldrajz s a kinetikus llatcsaldrajz rtelmezsnek tanulsgait. A tanulmnyt vgl a kinetikus csaldrajz pszichometriai rtkelse (a reliabilits, a konstruktvalidits s a kutatsi mdszertan ttekintse) zrja.

A csaldrajz tpusai s trtnete

A kinetikus csaldrajz a csald lerajzoltatsnak egy viszonylag j, Amerikban gyakran alkalmazott, haznkban (st Eurpban: lsd Schetty, 1974) kevss elterjedt vltozata. A csaldrajznak sokfle vltozata ismeretes, valamennyik kzs nevezje azonban hrom tpus: 1. a sajt csald rajza, 2. egy (msik) csald rajza, 3. egy megvltoztatott csald rajza.

Idrendben haladva, az els csoport jelent meg a legkorbban. Az irodalom elsknt 1937-es vszmmal Trude Traube nevt emlti, majd a francia Minkows­­kt, aki nemcsak a sajt csaldot, hanem a gyermeket magt s a sajt hzat is lerajzoltatta (Widlcher, 1965). Az angolszsz szakirodalom ltalban Hulse (1951, 1952) tanulmnyt nevezi meg ttrknt Draw-A-Family (DAF) nven. Hulse a gyermekpszichitriai els interj megknnytshez krte a gyermektl egy szabadrajz utn sajt csaldja rajzt. nll rtelmezst keveset kzl, inkbb esettanulmnyokat olvashatunk tle. Elssorban Goodenough (1926) s Machover (1949) emberrajz-rtelmezseibl indult ki, hangslyozva a rajz egsznek Gestaltknt trtn megragadst s a pszichoanalitikus szimblumrtelmezst.

A csaldrajz a megjelent publikcikbl tlve nagyobb figyelmet kapott Franciaorszgban s Nmetorszgban, mint az Egyeslt llamokban. Porot (1965) a sajt csaldot rajzoltatta le, Borelli-Vincent (1965), illetve Crocq s Suziot (1968) elszr egy csald, majd a sajt csald rajzt krte, s a kettt sszehasonltotta egymssal.

A franciknl maradva, a csaldrajz trtnetbl ki kell emelnnk Corman (1964, 1965) munkjt. Corman az addigi “rajzold le a csaldodat” instrukci2 helyett[2] a “rajzolj egy csaldot, olyat, amilyet elkpzelsz” (“dessin une famille, une famille de ton invention”, Corman, 1965, 68.) formt javasolta, mert ez az instrukci szabadabb terepet enged a projekcinak, mint a sajt csald rajza. A tapasztalatok szerint a gyermek ezzel az instrukcival is a sajt, aktulis csaldjt brzolja. Corman mdszere igen tanulsgos: a rajz befejezse utn mindig megkri a gyermeket, hogy mesljen arrl a csaldrl, amelyet rajzolt, megkrdezi, hol vannak a csaldtagok, s mit csinlnak ott. Megneveztet a gyermekkel a rajzon mindenkit, kikrdezi a figurk szerept a csaldban, kri a nemket s az letkorukat. Corman szerint a beszlgetsben szerepelnie kell ngy krdsnek: ki a legkedvesebb ebben a csaldban, ki a legkevsb kedves, ki a legboldogabb s a legkevsb boldog (minden vlasznl meg kell krdezni az okot is). Vgl azt is meg kell tudni, ki lenne a gyermek legszvesebben a lerajzolt csaldban.

Shearn s Russell (1969) javaslata szerint nemcsak a gyermektl, hanem a szlktl is rdemes csaldrajzot krni. A szerzk tapasztalatai szerint a rajzok sszehasonltsakor a csaldi dinamika olyan elemei is elbukkannak, melyek az egyedi rajzokban nem jelennek meg. Hasonl gondolatmenetet tallunk Bier­mann (1962) munkjban, aki a csaldi neurzis (a szlk gyermekkorbl karak­terneurzisknt thozott, az egsz csaldot, gy a gyermeket is bevon neurzis) feltrshoz tartja hasznos eszkznek a csaldrajzot.

Schetty (1974) munkjt azrt kell megemlteni, mert 8–10 ves gyermekek csaldrajzainak formai elemzsvel empirikus mdon gyjttte ssze a neurotikus csaldrajzok grafikus ismrveit. A viselkedszavaros, tanulsi problmkkal kzd, neurotikus tnetekkel rendelkez gyermekek csaldrajzaiban az egszsgesekkel szemben nem fordulnak el olyan jrulkos elemek, mint a nap, az g, a virgok. A rajz egsze rszletekben szegny, az emberalakok kevs specifikus rszletet tartalmaznak. Gyakori a profilbrzols, a csald laza csoportba rendezdik a kpen. A neurotikus gyermekek kevs sznt hasznlnak, kerlik a narancssrgt, jobban kedvelik viszont a lilt. A stt rnyalatok kifejezshez a fekett hasznljk, szemben a jl beilleszked gyermekekkel, akik a fekete helyett inkbb a szrke sznt hasznljk erre a clra. Az alkalmazott sznek ltalban vve kevss realisztikusak. Kevesebb teret hasznlnak a paprlapon (kisebb lesz a rajz), gyakori a papr szlre szorul figura s a talajvonal elhagysa. Az emberrajzban nagyobb mret a fej, mint az egszsges gyermekeknl, nem rajzoljk meg a kezet s az ujjakat, hinyzik a vll, s bizonytalanul brzoltak a lbfejek.

Nmetorszgban a francia szerzk munkinak ismertetsn tl (pl. Abegg, 1973) olyan knyvek is megjelentek, melyek nllan tovbbfejlesztettk a mdszert. Az llatcsald (Brem-Grser, 1957) mint projektv eljrs a nevelsi s
iskola­pszicholgiai tancsadsban alakult ki; indirekt formj csaldrajz, ahol a gyermek sajt csaldjt rajzolja meg llatok kpben (“zeichne deine Familie in Tieren”, 11). Az elvarzsolt csald (Kos, Biermann, 1973) hangslyozottan pszi-cho­analitikus rtelmezsi keretet hasznl, az eredeti csaldrajz-instrukci mdostsnak clja a tudattalan megszltsa, indirekt mdon a cenzra megkerlse. Az instrukci a kvetkez: “Most egy kicsit lmodozunk. Biztosan ismersz mesket! Most csinlunk egytt egy sajt mest… kpzeld el, hogy jn egy varzsl, s elvarzsol mindenkit egy csaldban, minden embert, kicsiket s nagyokat… itt egy papr s egy ceruza, rajzold le, mi trtnik!” (“Wir wollen jetzt miteinander ein wenig dichten. Du kennst doch Mrchen? Wir werden nun ein eigenes Mrchen machen… Stell Dir vor, es kommt ein Zauberer und verzaubert eine Familie, und zwar alle Menschen dieser Familie, Groe und Kleine… Da hast Du ein Blatt Papier und einen Bleistift, und nun zeichne, was da geschehen ist!”, 15.)

A csaldrajzhoz hasonl szerepet tltenek be (a szakirodalomban sajnlatosan elhanyagolt) anya-gyermek rajzok (Mother-and-Child Drawing). Az anya-gyermek rajzot Gillespie (1989) a reprezentcis brzolsi szintet mr elrt gyermekeknl javasolja, azzal az egyszer instrukcival, hogy “rajzolj egy anyt s egy gyermeket” (“draw a mother and a child”, 166). Az rtkels egyik rdekes szempontja az anya s a gyermek grafikus hasonlsga vs. a figurk differencildsa, amelyet a szerz a trgykapcsolat-elmlet keretben az n s a trgy klnvlsnak mutatjaknt rtelmez (figyelembe vve az letkort s az brzolsi kpessget). Az anya-gyermek rajz clja az internalizlt trgyhoz fzd viszony tudattalan projekcija, a hasts, a tagads, a projektv identifikci szerepnek feltrsa, fknt Mahler szeparcis-individucis elmletre tmaszkodva. Egy msik mdszer Kaiser (1996) javaslata, aki a csaldi relcik, a korai ktds vizsglatnak egy indirekt mdszereknt madrfszket rajzoltat (Bird’s Nest Drawing, BND). A szimblum felszlt jellege a korai anya-gyerek kapcsolat, pontosabban a biztos s a bizonytalan ktds tudattalan projekcija. Az rtelmezs olyan tmpontok szerint trtnik, mint a fszek ressge vs. tojsok vagy fikk jelenlte; a levegben lebeg vagy a fn biztonsgosan l fszek; az anyamadr jelenlte; van-e alja a fszeknek; hzagos-e a fszek, ki tud-e esni belle a tojs.

A magyar nyelv csaldrajz-irodalombl Harsnyi (1968), Feuer (1992) s Halsz (1993) hinyptl munkit kell kiemelni.


A csaldrajz egy j vltozata: a kinetikus csaldrajz (Kinetic Family Drawing, KFD)

A csaldrajz fentebb ttekintett vlfajai kzsek abban, hogy a csaldot statikusan brzoljk. Burns s Kaufman 1970-ben egy ltszlag apr mdostst vezetett be az instrukciba, megkrve a gyermekeket, hogy azt brzoljk, amint a csaldta-gok ppen valamilyen cselekvst vgeznek. Az eredmny “a csald dinamikjnak meglepen sokatmond brzolsa, tiszta kpet rajzolva a csaldtagok interakciirl s rzel­mi kapcsolatairl” (Handler, Habenicht, 1994, 441). A mdszer termkenysgt jl tkrzi Ames vlemnye, aki szerint “ritkasg, hogy egy teszt ilyen gyorsan s biztosan mondjon ilyen sokat a vizsglt szemlyrl” (Ames, 1972). A kinetikus csaldrajzban a gyermek kifejezi, hogyan rzi magt a csaldi krnyezetben, hogyan szleli, jelenti meg bels vilgban nmagt s a csaldot - amely alapveten meghatrozza szemlyisgfejldst, attitdjeit, bizalmt a vilgban.

A kinetikus csaldrajz kb. 5 ves kortl kezdve hasznlhat. Nem csak gyermekek, hanem serdlk s felnttek projektv tesztvizsglatra is alkalmas (pldul Wright s McIntyre depresszisklja, lsd albb). Beilleszthet a nevelsi tancsadkban, pszicholgiai, pszichitriai, pszichoterpis rendelkben foly klinikai interjba, explorciba, jl kiegszti a gyermek-pszichoterpia, a tancsads vagy a csaldterpia eszkztrt. Tbbfle clra is alkalmas:

a) mint ltalban a rajztesztek, oldhatja a gyermek helyzeti szorongst, mivel a rajzols a gyermek szmra ismers, megszokott tevkenysg;

b) modellreakciknt mutatja a gyermek viselkedst egy j, flig strukturlt helyzetben;

c) projektv technikaknt a szemlyisg olyan rtegeit kpezi le, amelyek msknt nehezen feltrhatk;

d) kisebb gyerekeknl, akik mg nehezen fogalmaznak szavakkal, helyettesti a verblis kzlst;

e) amikor a raport nem elg mly, nemcsak helyettesti, de hitelestheti vagy meg is krdjelezheti a verblis kzlst;

f) az brzols aktulis tartalmn tlmutat, mlyebb klinikai interj bevezetseknt, kzvett kzegeknt alkalmazva tmenetet, keretet kpez az n-involvltabb krdsek megbeszlshez;

g) longitudinlis rajzvizsglati mdszerknt (rszletesen lsd Hrdi, 1983) hasz­nlva alkalmas a pszichoterpia vagy a tancsads sorn a terpis vltozsok kvetsre, azok objektivlsra;

h) vgl specifikus produkcis fellete lehetv teszi annak vizsglatt, hogyan szleli a gyermek a csaldtagok, a referenciacsoport s a szmra fontos, ms szemlyek interakciit, viszonyulst egymshoz.

Mint ltalban a rajzvizsglati eljrsok, a kinetikus csaldrajz is tekinthet pszi­cho­metriai rtelemben vett tesztnek, illetve heurisztikus hipotzisgenerl eljrsnak. Mindkt megkzeltsnek vannak hvei s ellenzi, a kt nzet tkztetse heves irodalmi vitkat eredmnyez (ttekinti Vass, 1999c). A szerz llspontja szerint a projektv rajzok megfelel alkalmazsi mdja a rendszerszemllet elemzs (rszletesen lsd errl Sehringer, 1983, 1989, 1999; Vass, 2000b, 2000c, 2000d). Ehhez egyni tesztfelvtel szksges, mert a grafikus adatokat ki kell egszteni viselkedses, verblis s anamnesztikus adatokkal, figyelembe kell venni a raj­zols folyamatvltozit s a legfontosabb modertorvltozkat. Msknt fogalmazva, a rajzba elszr bele kell vinnnk elzetes ismereteket, hogy aztn tbb, gaz­dagabb, mlyebb informcit olvashassunk ki belle (Hammer, 1969; Vass, megjelens alatt).

Burns s Kaufman (1972) a kinetikus csaldrajzot egy msik rajzteszttel, a Prout s Phillips (1974) ltal kidolgozott kinetikus iskolarajzzal (Kinetic School Drawing, KSD) egytt alkalmazza (Kinetic Drawing System). A kinetikus iskolarajzban a gyermek iskolt rajzol, benne sajt magval, a tanrral s egy vagy kt barttal gy, hogy mindenki csinljon valamit. (“I’d like you to draw a school picture. Put yourself, your teacher, and a friend or two in the picture. Make everyone doing something. Try to draw whole people and make the best drawing you can. Remember, draw yourself, your teacher, and a friend or two, and make everyone doing something”, Knoff, Prout, 1985, 4.) A kinetikus iskolarajz clja az iskolval, az autoritssal, a teljestmnnyel, a kortrskapcsolatokkal sszefgg konfliktusok feltrsa. Az rtelmezs nagyrszt a kinetikus csaldrajz rtelmezsi tmpontjait leli fel, kiegsztve nhny specifikus interakcival. A jelen tanulmny a kinetikus iskolarajzzal bvebben nem foglalkozik.


A kinetikus csaldrajz technikja

A kinetikus csaldrajzot legtbbszr ktszemlyes helyzetben vesszk fel. Mint l­ta­lban a rajzok, alkalmas arra is, hogy az explorci elejn - flig strukturlt, ismers feladatknt - oldja a gyermek szituatv szorongst (ezt az aspektust mr Hulse is hangslyozza 1951-ben a csaldrajz bevezetsnek egyik indokaknt). Kzvetlenl a Rorschach-teszt eltt ne vegyk fel, mert olyan vlaszhajlamot alakthat ki, amely a formavlaszokra vagy a mozgsra irnytja a gyermek figyelmt. Ha ms rajzteszttel egytt hasznljuk (pldul szabadrajz, emberrajz, farajz, llatrajz, csaldrajz, elvarzsolt csald), akkor elszr ezeket rajzoltassuk meg, s csak utna krjk a kinetikus csaldrajz elksztst (a semlegesebb, egyszerbb instrukcikat kvessk a specifikusabb, komplexebb feladatok).

A rajzvizsglatot “B” vagy “2B” jelzs ceruzval vgezzk, a csaldrajznl meg­szokott, DIN A4-es formtum, fehr paprlapot (gprlap, fnymsol papr) hasznlva. A lapot a vizsglt szemly el fektetve tesszk le, de a paprt szabadon elforgathatja. Burns s Kaufman (1972) instrukcijban a radr hasznlata is megengedett. Az rtelmezshez fontos tmpont a szukcesszi (az brzolsi sorrend), a radrozsok szma s helye, valamint a gyermek nonverblis viselkedse rajzols kzben (pldul impulzivits, tervszersg, arckifejezs, motivci; a rajzok folyamatelemzsrl lsd Sehringer, 1983, 1989, 1999).

Burns s Kaufman (1972) instrukcija eredetileg a kvetkezkppen hangzik: “Rajzolj le mindenkit a csaldodbl, belertve magadat is, amint csinl valamit. Prblj meg egsz embereket rajzolni, ne rajzfilmfigurkat vagy plcikaembereket. Teht mindenki csinljon valamit - vgezzen valamilyen cselekvst.” (“Draw a picture of everyone in your family, including you, DOING something. Try to draw whole people, not cartoons or stick figure. Remember, make everyone DOING something-some kind of action”, 5.) A tbbi projektv rajzteszt instrukcijval sszevetve Burns instrukcija feleslegesen bonyolultnak s a projekcis folyamatot korltoznak tnhet. rtelmezhet pldul a plcikaember megjelense (Hrdi, Saghy, 1982; Hrdi, 1983) vagy a sajt alak kihagysa is. Egy projektv tesztben minl kevsb specifikus a hvinger, annl nagyobb lesz a vlasz szabadsgfoka, annl nagyobb tr jut a vlasz projektv tartalmai szmra (Sehringer, 1983; Abraham, 1991). Sajt hasznlatunkban ezrt neutrlisabb formt alaktottunk[3] ki: “Rajzold le a csaldodat gy, hogy mindenki csinljon valamit.” Ha a gyermek magt kihagyja a rajzbl, feljegyezzk, s megkrjk, hogy rajzolja le sajt magt is. A krdsekre nem irnyt, semleges vlasszal felelnk.

Miutn elkszlt a rajz, megkrdezzk a gyermektl, kit rajzolt le, hny vesek az brzolt alakok s - fknt - mit csinlnak. Adott esetben rdemes feltenni a hz-, fa‑, emberrajz tesztben hasznlatos krdsek kzl nhnyat: mit csinlt az brzolt szemly a lerajzolt cselekvs eltt, mit fog csinlni ksbb, mi a j benne, mi a rossz benne, mit rez, mire vgyik, mire van a leginkbb szksge (Vass, 1996a). Megkrdezhetjk azt is, hogy ha a gyermek valamit megvltoztathatna a csaldrajzon, vajon mi lenne az; vgl rdemes megkrdezni a gyermektl, vajon szvesen l-e ebben a csaldban (O’Brien, Patton, 1974).


A kinetikus csaldrajz rtelmezse

A kinetikus csaldrajz rtelmezsre is rvnyesek mindazok az alapelvek, amelyeket a projektv rajzok rtelmezsekor figyelembe kell venni. Ezek kzl a legfontosabbak az egyedi ismrvek (sztrszer elemzs) helyett az ismrvek konzisztens mintzatainak (egymst tmogat grafikus jegyek) keresse, a globlis rajzi sznvonal figyelembevtele, az elemzsi kontextus kibvtse, az sszehasonlt elemzs s az objektv mrsek hasznlata (Sehringer, 1983, 1999; Vass, 1996b, 1999c, 2000d; Hrdi s munkatrsai, 2000).

Burns s Kaufman (1972; lsd mg Burns, 1982) kzel 10 000 gyermekrajz feldolgozsval alaktottk ki elemzsi rendszerket. A kinetikus csaldrajz rtelmezshez hromfzis elemzst javasolnak:

1. Globlis rtkels: a rajz rzelmi tnusnak,[4] globlis sznvonalnak rtkelse, tovbb a feltn cselekvsek, szokatlan grafikus jegyek elemzse.

2. Az emberalakok rtkelse: a trgyakat figyelmen kvl hagyva, az emberalakok interakciinak, cselekvseinek s rajzi jegyeinek elemzse.

3. A trgyak rtkelse: az embereket gondolatban kihagyva, csak a trgyak pozcijt, hangslyozst, hasznlatt elemezzk.

A jl beilleszked, egszsges gyermekek rajzaiban ltalban fizikailag kzel vannak egymshoz a csaldtagok, interakciban llnak, s a gyermek letkornak megfelel sznvonalon, kzel azonos nvval brzoltak. Legtbbszr megjelenik valamilyen fnyforrs is, az anya gyakran tpll jelleg tevkenysget vgez (pldul fz), s a teljes csaldi atmoszfra a bkt, a benssgessget sugrozza (1. bra). ltalnos negatv jelzsek (2. bra) az izolci brmilyen megjelense, az arctalansg, az elforduls, a sajt vilgba merls a csalddal val kapcsolat helyett, valamint a negatv rzelmeket (dh, szomorsg, elutasts stb.) kifejez arckifejezs a legalbb “d” rajzi szemlyisgszintet (Hrdi, 1983) elr rajzokban. A kinetikus csaldrajz rtelmezsekor Burns s Kaufman t szempontot emel ki: 1. cselekvsek, 2. az emberrajz jellemzi, 3. elhelyezs, tvolsg s interakcis akadlyok, 4. stlus s 5. szimblumok. Az albbiakban a sajt tapasztalataink szerinti leggyakoribb, legfontosabb rtelmezsi tmpontokat foglaljuk ssze, elssorban Burns s Kaufman (1972), valamint Knoff s Prout (1985) munkira tmaszkodva. A szimblumok rtelmezst a sztrszer elemzs elkerlse miatt ebben a tanulmnyban nem trgyalom (rszletesen lsd Vass, 2000e).

1. bra. Globlisan pozitv kinetikus csaldrajz

2. bra. Negatv jelzsek a kinetikus csaldrajzban

1. Cselekvsek

A kinetikus csaldrajz cselekvselemzse azon a metaforn alapul, hogy az emberek kztt egy kzelebbrl nem meghatrozott “energiaramls” van. Ez az “ener­gia” az idegenek kztt gyenge intenzits, a nagyon kzeli emberek kztt viszont ersebb intenzits. Az “energia” sszesrsdhet vagy szimbolizldhat trgyak formjban, mint pldul a labdzsban; vagy invesztlhatjuk bizonyos dolgokba, mint pldul a sajt testbe (grafikus megjelense a satrozs). Az “energia” ramlsnak tjban azonban akadlyok is llhatnak (rajzilag trgyak, dolgok, vonalak a kt szemly kztt).

Labda, labdzs. Az egyik leggyakoribb cselekvs a kinetikus csaldrajzban a lab­dzs. A labdajtkok bizonyos esetekben rivalizlst vagy agresszit fejezhetnek ki a labdval jtsz vagy a labdval trben elvlasztott szemlyek kztt. A labda nagy mrete ebben az rtelemben lehet a versengs ignynek kifejezje. Burns s Kaufman (1972) rtelmezse szerint amikor a labda clzottan valaki fel irnyul, a gyermek nem csak szeretne, de kpes is versenyezni a szemllyel; ezzel szemben ha elkerli a clba vett szemlyt, a testhez tapad vagy felfel irnyul, akkor a gyer­mek nem tartja kpesnek magt a versengsre. Amikor a rajzon msok jtszanak, de a gyermek nem, fltkenysget gyanthatunk a tbbiekkel szemben; ha viszont csak labdzik magnyosan, akkor alkalmazkodsi problmkra, szocilis elszige­teltsgre gondolhatunk. A fejre rajzolt labda ugyancsak szocilis gtlsokat fejezhet ki. Amikor az egsz csald egytt labdzik, arra kaphatunk utalst, hogy a gyer­mek szvesen vesz rszt konstruktv, kompetitv tevkenysgekben.

Az anya cselekvsei kzl a leggyakoribb a fzs brzolsa, melynek jelentse l­talban a gyermeket tpll, szeretett kifejez, a gyermek irnt gondoskodknt reprezentlt anya. A takarts motvuma sokszor olyan anyt brzol, akinek fontosabb a hz tisztasga, mint a csaldtagokkal val kapcsolat (az ilyen rajz sokszor knyszeres vonsokkal rendelkez anyt brzol). Vasal anyt Burns s Kaufman (1972) tapasztalatai szerint a nagy szeretetignnyel rendelkez gyermekek rajzolnak; a vasals az anyai melegsget jelkpezi.

Dolgoz vagy autt vezet apt olyan gyermekek rajzban tallhatunk, akiknek az desapja perifrilisan tartozik a csaldhoz, rzelmileg a gyermek nem integrlja t a csaldba. Az autoriter vagy “kasztrl” desapk sokszor valamit vgnak a rajzon (fnyrs, favgs stb.). A magas aktivitsi szintnek (futs, sportols) b­r­zolt apa a gyermek alacsony nrtkelst jelezheti, mg a gyermek fel fordul apa rajza a magasabb nrtkels, szocilisan s a kortrscsoportban jobban elfogadott gyermekek rajzban jelenik meg (lsd mg az albbiakban O’Brien s Patton 1974-es eredmnyeit is).

2. Az emberrajz jellemzi

A fogak, a klnsen hegyesnek rajzolt ujjak vagy lbujjak agresszit s acting-out hajlamot jelezhetnek. A nagyon hossz karok a sajt szemly rajzban msok elutastst, az elzrkzs, a befel forduls ignyt mutatjk; ugyanez ms alakokban a gyermeket elutastknt vagy flelmetesknt reprezentlt szemlyt jelli. A kt szemly kztt megjelen, extrm hossz karok a kt szemly rivalizlst brzoljk. Az tfirklt, satrozott vagy nagyon srn rnykolt figura az emocionlis problmk jelenltt mutatja. Amikor ez a jellegzetessg egy specifikus testrszen jelenik meg, az a testrsz szimbolikus jelentstartomnyval kapcsolatos szorongst, fixcit fejezi ki. Az ers satrozs azonban az egymssal intenzv interakciban lv csaldtagokat is sszekapcsolhatja; ha egy szemlyre vagy trgyra ssz­pontosul, akkor az adott szemly vagy trgy katexist, a vele kapcsolatos szorongsokat jelzi. A sajt szemlyen az arc resen hagysa alacsony nrtkelst jelez.
Soktagknt brzolt csaldot j iskolai elmenetel, pozitv nkppel rendelkez gyermekek rajzaiban tallunk. A csaldtagok egymshoz viszonytott magassga a csaldtagok szubjektv fontossgnak vagy pszicholgiai hatsnak mutatja (a nagy mret egytt jr a nagyobb fontossggal). Ha a gyermek magt arnytalanul kisebbnek brzolja a tbbi csaldtagnl, ezzel kisebbrtksgi rzseit, negatv nkpt vetti a paprlapra. Ha azonban nagyobbnak rajzolja magt, ezzel nem csak nrtkelsrl (tlzott mretklnbsg esetn tlkompenzcirl), de agresszijrl is rulkodhat.

Amikor a sajt alakot msik figurhoz hasonlnak (ruha, irnyok, arckifejezs, formai jellemzk) brzolja a gyermek, akkor ezzel a msik szemly fontossgt, a vele val identifikcit mutatja meg (amit a mr emltett anya-gyermek rajzok is megerstenek).

Ha a sajt alakot a paprlapon feljebb helyezi el, mint msokat, ezzel a dominancia ignyt vagy a fokozott figyelem vgyt jelzi. Ha ms szemlyt rajzol feljebb, az az adott szemly dominancijt reprezentlja.

A csaldtagok kihagysa ltalban az emocionlis problmk jelzse; az egyes konkrt esetekben a kihagyott szemly fel irnyul, manifesztcijban letiltott agresszit mutathatja (gyakran figyelhet ez meg az jszltt testvrnl). A sajt alak kihagysa kisebbrtksgi rzseket, negatv nkpet, a gyermek periferilis csaldi pozcijt jelzi.

Amikor a gyermek minden alakot plcikaemberknt rajzol, fontos megtudnunk, hogy krsre kiegszti-e a rajzot. Ha igen, akkor valsznleg tesztszorongs ll a vlasz htterben, ha nem, akkor a regresszira mint stressz esetn preferlt elhrt mechanizmusra gondolhatunk (vegyk azonban figyelembe, hogy plcikaember alacsony IQ esetn is megjelenhet). Ha csak egy-egy szemlyt brzol plcikaemberknt a gyermek, az nem specifikus jegyknt emocionlis problmkat, specifikus rtelemben pedig a reprezentlt szemllyel kapcsolatos szorongst, vdekezst, dacot, szegnyes rzelmi kapcsolatot jelzi.

A nem termszetes alakok (robot, animalisztikus vonsok) a realitsvizsglat gyengesgt, bizarr formban brzolva nagyobb gyermekeknl s serdlknl a gondolkodszavar, esetleg pszichzis lehetsgt vetik fel.

3. Az elhelyezs s a trbeli tvolsgok rtelmezse

A sajt alak kzel rajzolsa msik szemlyhez azt mutatja, hogy a gyermek szereti a reprezentlt csaldtagot, szeretne kzelebb kerlni hozz, vagy tbb figyelmet ignyel tle (serdlknl azonban mr kevsb mkdik ez a tpus projekci). Amikor a gyermek kzel rajzolja magt a szlhz, ezzel a r irnyul figyelem s elfogads ignyt, valamint az identifikcit brzolja; a tvolsg ezzel szemben az elszigeteltsg s elutastottsg rzseit jelenti meg. A sajt alak s az anya kztt lv brmilyen fizikai akadly az anytl val pszicholgiai tvolsgot reprezentlja.
A megnvelt figurk (pldul dobozokra helyezve) rivalizcit, dominanciaignyt jeleznek. Ha magt rajzolja nagyobbra a gyermek, ezzel gyakran azt a vgyt is kifejezsre juttatja, hogy idsebb szeretne lenni.

Ha a tbbiek egy csoportban vannak, a sajt alak pedig tvolabb kerl a csoport­tl, akkor a gyermek olyannak szleli magt, mint aki nem tagja a csoportnak, akit kihagynak a kzs dolgokbl; egytt jrhat ez rzelmi elzrkzssal, az nelfogads hinyval, a csald ltali elutastottsg rzsvel, kialakulatlan trsas kszsgekkel is. A kt szl kz rajzolt sajt alak a tlzottan vdett vagy tbb szli figyel­met ignyl gyerekeknl fordul el. Az interakcik hinya (nem fordul egyms fel egyetlen alak sem, egymsnak oldalt vagy httal fordul alakok, izollt interakcit vgz alakok) a csaldon belli kommunikci szegnyessgre utal. Amikor a sz­­lk nem lpnek interakciba ms alakokkal, a gyermek a szlk ltali el­uta­s­tottsgot rezhet. A sajt alak elforgatsa a csaldi beilleszkeds problmit, az el­utastottsg rzst vagy a figyelem ignyt mutatja. A csaldtagok lerajzolsi sor­rendje ltalban az letkori sorrendet kveti, ahol az emberalak mrete az letkor­ral egytt n; az ettl eltr sorrend a reprezentlt szemly relatv fontossgt jelzi.

4. Formai jegyek, stlus

Krlbell hatves kortl kezdden a nagyon aszimmetrikus rajz impulzivitst, a tlzott rszletezs vagy a trgyak perszevercija knyszeressget, bizonytalansgot, szokatlanul nagyra rajzolt fejjel egytt az intellektualizci mint elhrt me-chanizmus preferencijt jelzi. A radrozs a reprezentlt alakkal kapcsolatos ambivalencit, konfliktust mutathatja.

A kompartmentalizci a csaldtagok tudatos elhatrolsa a lap teljes hosszn vgigterjed, egyenes vonalakkal, pldul dobozokba, tglalapokba rajzols formjban (3. bra). A kompartmentalizci Burns s Kaufmann (1972) megfigyelsei

3. bra. Kompartmentalizci

szerint a gyermek ignyt mutathatja arra, hogy elhzdjon, elhatrolja nmagt s rzseit msoktl a csaldban (szocilis izolci; a szeretetet nem lehet nyltan kifejezni). Mutathatja az elutastottsg rzst, a flelmet ms csaldtagoktl, vagy a nylt kommunikci hinyt. Ha a kompartmentalizci mellett minden csaldtag kln tevkenykedik a rajzon, az a csald egysgnek hinyt, sszetartozsnak lazasgt jelzi. Amikor azonban kt vagy tbb alakot hatrol krl a gyermek, ezzel inkbb azt fejezi ki, hogy intenzven foglalkoztatja t az brzolt szemlyek kapcsolata. Ritka, de markns jegy a paprlap hajtogatsval ltrehozott kompartmen­ta­li­zci: slyos szorongsnl, akut rzelmi problmknl jelenik meg. A kom­part­men­talizci elfordulsi gyakorisgt gyermekeknl, klinikai populciban Burns s Kaufman (1972) 20,8%-osnak, a paprlap hajtogatsval ltrehozott kom­partmentalizcit 2,1%-osnak tallta.

Az enkapszulci megjelensekor a gyermek nhny (de nem az sszes) alakot hatrol krbe egy trgy krkrs vonalaival (pldul ugrktllel, replgppel, aut­val), melyek nem terjednek vgig a paprlap teljes hosszn (4. bra). Ez a stlusjegy az rzelmi problmkkal kzd gyermekek rajzaiban fordul el, s az brzolt szemlyek kizrsnak, eltvoltsnak vgyt mutathatja. Ha kt szemlyt zr kr­be ezen a mdon a gyermek, azzal gyakran a kztk lv szoros kapcsolatot brzolja. Az elfordulsi gyakorisgot a mr emltett populciban Burns s Kaufman (1972) 13%-nak tallta.

4. bra. Enkapszulci

A paprlap fels rsznek levlasztsa egynl tbb, a lap teljes szlessgn vgighzd vonallal (mg akkor is, ha ez felh vagy valamilyen trgy rvn trtnik) akut szorongssal, diffz flelmekkel jr egytt. Ugyanez a lap aljn (5. bra) olyan gyermekek rajzaiban fordul el, akik nehz helyzetben lev, ingatag, bizonytalan csaldban lnek, ahol klnsen fontoss vlik a biztonsg, a stabilits szksglete. Hasonl az rtelmezse a keresztezd vonalakkal besatrozott talajvonalnak is; minl szlesebb a besatrozott sv s minl intenzvebb a satrozs, annl slyosabb a zavar.

5. bra. A lap als rsznek levlasztsa

Az alhzott alakok (6. bra; legalbb kt vonallal vagy ismtldve alhzva) az brzolt szemly s a gyermek ingatag, bizonytalan kapcsolatra utalnak. Az elfordulsi gyakorisgokat Burns s Kaufman (1972) a fels levlasztsnl 4,2%-nak, az als levlasztsnl 12%-nak, s az alhzott alakoknl 9,9%-nak tallta.

6. bra. Alhzott figurk

Az sszes alak marginlis brzolsa, ha a lap egyetlen szln tallhatak, a kzs dolgokbl val kivonulst, elhzdst, illetve rzelmi beszklst vagy fggsget jeleznek (elfordulhat azonban alacsony IQ vagy mozgskoordincis problmk esetn is). Amikor a gyermek a lap htoldalra rajzol valakit, akkor (tbbnyire indirekt) konfliktust gyanthatunk a szemllyel val kapcsolatban; ugyanez a sajt alak­nl visszahzd, a csald ltal elutastott gyermekeknl fordul el. Az elutasts egy finomabb, latens, de hasonl jelents formja, ha sokig csak bmul a lapra a szemly, s nem rajzol.

Az “X-szindrma” (7. bra) egy rajzolt trgyban marknsan megjelen, hangslyozott (azaz rnykolt vagy megerstett) keresztezd vonalakat jelenti, amikor a trgy valakihez kapcsoldik a rajzban (pldul a vasaldeszka lbai, amely az any­hoz tartozik). Jelentse az erk-ellenerk konfliktusa, az ers felettes n, a fokozott tudatossg ignye. Gyakran azokat a szemlyeket jelli a gyermek a rajzon, akikkel ersen ambivalens.

7. bra. Az “X-szindrma”

Ha a gyermek elkezd valamit rajzolni, majd abbahagyja a megkezdett rajzot s egy msikat rajzol meg helyette, ezzel esetenknt az els rajz tartalmtl vagy dinamikjtl val nagyfok flelmt rulhatja el (az eredeti helyett egy pszicholgiailag biztonsgosabb rajzot kszt).

A kinetikus llatcsald

A kinetikus llatcsald (Animal Kinetic Family Drawing, AKFD) rajzt Jones (1985) javasolta abbl a meggondolsbl, hogy az llatok a tudattalan impulzusok, projekcik szimblumai, s tkrzik a gyermek valdi, tudattalan rzseit sajt csaldjrl. A szerz szerint a kinetikus llatcsald indirektebb, semlegesebb tma a ki­netikus csaldrajznl, ezrt kevsb mozgstja az elhrt mechanizmusokat. Az llat gyakori motvum a gyermekek ms projektv vlaszaiban is (szabadrajzban, Rorschach-tesztben stb.).

A mdszerrl kevs szakirodalmi adat van, az llatrajzokrl s az llatcsald rtelmezsrl azonban sok tanulmnyt tallunk (Schwartz, Rosenberg, 1955; Brem-Grser, 1957; Kos, Bierman, 1973; Av-Lallemant, 1976; Gmelin, 1978; Hrdi, 1991). Sajt gyakorlatunkban azonban igen hasznosnak talltuk a technikt, ezrt rviden (az ltalnos llatszimbolika ismertetse nlkl) bemutatjuk. Az instrukci a kvetkez: “Rajzolj egy llatcsaldot gy, hogy minden llat csinljon valamit. Rajzolj egsz llatokat. Teht minden llat csinljon valamit - vgezzen valamilyen cselekvst.” (“Draw a picture of a family of animals, doing something. Try to draw whole animals, not cartoons or stick animals. Remember, make every animal doing something-some kind of action”, 189.) A rajz elkszlte utn meg kell krdezni, kik alkotjk az llatcsald tagjait, hny vesek, s azt, hogy ha a gyermek egy llatgyerek volna a rajzon, akkor melyik llat lenne.

Jones (1985) 6–10 ves gyermekek (elvlt szlk gyermekei vs. teljes csaldban l gyermek) KFD s AKFD rajzait hasonltotta ssze. Kis elemszm mintjn (n = 38) statisztikai klnbsgeket nem tallt, azonban szmos, klinikailag relevns egyedi mintzatot azonostott. rdekes pldul, hogy mg az elvlt szlk gyermekeinek 40%-a rajzolt klnbz llatfajokat a kinetikus llatcsaldrajzban, ugyanez az arny a kontrollcsoportban csak 5% volt. Az eltr faj llatok kombinlsa a gyermeknek azt az rzst fejezheti ki, hogy a csald nem egysges, nem tartozik ssze.

A kinetikus csald- s llatcsaldrajz klinikai alkalmazsnak illusztrcija

Az albbiakban rviden ismertetnk egy esetet, amely bemutatja a kinetikus csaldrajz s a kinetikus llatcsaldrajz klinikai alkalmazst.

Tams 12 ves s 7 hnapos, az ltalnos iskola 6. osztlyt vgzi. Megjelenst gyermekpszicholgiai rendelsen az osztlyfnk krte viselkedsi problmk miatt. A szlk is gy ltjk, hogy Tams az osztlyban “a legrosszabbak kz tartozik”, de az iskolt okoljk emiatt, s iskolavltoztatson gondolkoznak. Az iskolai viselkedsi problmknl fontosabbnak ltjk azt, hogy Tams nem akar tanulni otthon, csak “szmtgpezik” s kpregnyeket olvas; a szlk nem tudjk, hogyan vehet­nk r a tanulsra. Nagyon elfoglalt, aktv letet lnek, Tams desanyja mene­dzser, desapja tbb munkahelyen is dolgozik. Tamsnak egy testvre van, a n­hny vvel fiatalabb cs, aki nagyon jl tanul, emellett a sportban is eredmnyes.
Tams a pszicholgiai vizsglat sorn hagyomnyos csaldrajzot, kinetikus csald­rajzot s kinetikus llatcsaldot is rajzolt. A projektv rajzvizsglat kevss strukturlt helyzetben biztosan tjkozdott, nem fejezte ki ignyt irnytsra, sem pedig ktelkedst kpessgeiben. A rajzokat lvezettel, a cselekvsbe involvltan ksztette, a feladatra sszpontostott (ami feladattudatot, koncentrcis kszsget mutat). Grafikus smarepertorja gazdag (grafminak differenciltsga
[5] absztrakcis kpessget, a kognitv smk differenciltsgt felttelezi), rajzai sablonoktl mentesek, individulisak (j projekcis, elaborcis kszsg). Gondosan rajzolt, igyekezett j teljestmnyt nyjtani (teljestmnymotivci), amit rvid gondolkozs utn, gyorsan s hatrozottan, javtgatsok nlkl meg is valstott (ma­gas ignyszinthez magas teljestmnyszint trsul).

A csaldrajzban (8. bra) a terapeuta a szabad projekci miatt nem a sajt csald rajzt, hanem egy ltalnos csaldot krt (“Rajzolj egy csaldot”). A csald mg­is olyan ngytag, nukleris csald lett, amely Tams sajt csaldjt reprezen­tlja. Harmonikus, egysges, globlisan pozitv csaldot brzol, ahol szmos ked-

8. bra. Tams csaldrajza

ve­z jelzst tallunk: testi kontaktust (egyms kezt fog csaldtagok), kis tri t­-volsgokat a csaldtagok kztt (egyetlen csoportot kpeznek), szoros anya-gyerek kapcsolatot (Tams az desanya kezt fogja), arnyos mretviszonyokat. A rajzon a legrdekesebb a testvr transzformcija plyba burkolt kisbabv s az apa felemelse (fggleges eltols a lapon felfel). Alacsony nrtkelsre utalnak azonban a szoksosnl kisebb mret alakok, a rajzi szukcesszi (nmagt rajzolja utoljra) s a sajt alak bizonytalan testtartsa: Tams belekapaszkodik desanyja kezbe, aki sztvetett lbbal, magas cipben, bartsgtalan arccal ll. Az apa a testvrrel foglalkozik.

A kinetikus csaldrajzon (9. bra) Tams elszr magt rajzolta le (“Kosrlabdzok, a bntetrl rdobom a labdt”), majd az anyt (“Anyukm, biciklizik”), ezutn az apt (“Apu, rrgja a labdt a kapura”), vgl a testvrt (“Kistestvrem, kapusknt vd”). A rajzrl alkotott els benyoms egy mozgalmas, aktv, ugyanakkor sztszrt csald, ahol az apa a testvrrel foglalkozik, az anya mindenki mstl klnll tevkenysget vgez, Tams pedig magnyosan jtszik egy csapatjtkot, kifel dlve a csaldbl. Az anya s Tams fizikai tvolsga ambivalens: szorosan egyms mellett vannak ugyan, mgis htat fordtanak egymsnak, s a bicikli kereke Tams lbt nyomja. Az anya mretben is, formailag is kislnyszer, a kerkprral a testvr-apa did fel halad. Tams idealizlva, szles vllakkal, ersnek, nagynak

9. bra. Tams kinetikus csaldrajza

rajzolta meg magt. A nagy mret valsznleg kompenzatrikus ego-dilatcival jtt ltre, amelyet a rajz algoritmusokkal[6] vgzett, kzvetlen grafikus elemzsnek (Vass, 1997, 1998a, 1999b, 2000a) adatai is altmasztanak: az egyes figurk ngy­zetes terlete a sajt alaknl a legnagyobb. Tams tvol ll az aptl, tevkenysgben mgis vele azonosul (mindketten labdval jtszanak s szmmal jellt sportmezt viselnek). Arca zavarosan brzolt, arckifejezse felismerhetetlen. A csald legkarakteresebb figurja az apa; fellrl nz lefel a testvrre, aki sztvetett lbbal-kzzel, mosolyogva vd(ekezik). Az anya nem trdik Tamssal, szeretet nem rzdik kztk. A gyermek rajzhoz fztt, szbeli megjegyzseiben “megti” a terapeuta flt a “bntet” kifejezs, s az a kifejezs, hogy az apa “rrgja” a labdt a kapura (a rajz szerint a testvrre). Interakci csak az apa-testvr did kztt jelenik meg.

A kinetikus csaldrajz hipotzisei szerint a labdzs lehet a rivalizci kifejezdse. Rivalizcit az apa-testvr didban ltunk (ahol az apa generlja), valamint Tamsnl, de nla gtolt formban (felfel irnytott, fejre rajzolt labda). Tams nem vesz rszt abban, amit az apa s a testvr csinl (fltkenysg). Tams arctalansga s a magas aktivitsi szintnek brzolt apa Tams alacsony nrtkelst jelzi.
Az emberbrzolst vve figyelembe, az apa hegyes ujjai, a sportcip tski s a hegyesen gnek ll haj az apa autoriter agresszijrl tanskodnak. A sajt alak s az anya kztt lv fizikai akadly (bicikli) kettejk pszicholgiai tvolsgt jelzi. Tams nmagt az apnl is nagyobbnak rajzolja (fenyegetett n, tlkompenz­ci), s feljebb kerl a papron, mint a testvr (dominlni akar felette; a sajt alak algoritmusokkal mrt slypontja ktszer olyan magasan tallhat a lapon, mint a testvr). Kzel rajzolja magt az anyhoz, tvol az aptl, amivel az anytl vrt figyelem s elfogads ignyt brzolja; a tvolsg az aptl ezzel szemben az rzel­mi elszigeteltsg, elutastottsg rzseit jelenti meg. Tams elfordulsa a csald­tl kifejezheti azt is, hogy kamaszodik s keresi a sajt tjt.

A kinetikus llatcsaldrajzhoz (10. bra) Tams a kvetkezket fzi hozz: “A nyuszi s a tekns versenyt fut, a rka, a kenguru s a kenguru kisbabja sakkozik”, “a pk tarzanozik (= lg, himblzik a ktlen), a krokodil s a cpa pedig fogcskzik, k testvrek, mellettk az aljnvnyzet”. Tams legszvesebben a nagy kenguru lenne, mert az “nagyot tud ugrani, s csoportokban l,… ha egy nagy vad, egy hsev meg akarna enni, akkor elznnk csoportszellemmel”. Asszociciiban a pk flelmet hordoz llat (“iszonyat”, mondja), a kiskenguru pedig “maflcska, zldfl, nem szokott hozz az j lethez, kikzstik a nagy llatok, pldul az elefnt”.

A rajz izollt csoportokat, pros interakcikat, azaz szttagold csaldot mutat be, ahol a kzponti motvum a verseng rivalizls (versenyfuts, fogcska, sakkozs; a kenguru nagyot tud ugrani). Ugyanehhez a kpzetkrhz tartozik a tulajdonsgok hastsa, polarizlsa (a nyl gyors, a tekns lass). Az llatvlasztsok

10. bra. Tams kinetikus llatcsaldrajza

ban ltalban a flelem s az agresszi dominl (pk, rka, krokodil, cpa nagy fogakkal). A krokodil mint a testvrllatok egyike krnikus testvrfltkenysget jelez (Gmelin, 1978). A nyl a csaldrajz-irodalomban a szorongst generl csaldi szitucit; a pk a “gonosz”, illetve a frfias karakter, szorongst kivlt anyt (Kos, Biermann, 1973), a problematikus anya-gyerek kapcsolatot s a testvrkonfliktust szimbolizlja. A nagy kenguru hasban megbj kiskenguru a dul­uni archaikus vgyt fejezi ki (a gyermeket megvd anya utni vgy, egytt a szorongs jelzsvel: Gmelin, 1978). A ragadoz testvrllatok enkapszulcival izolltak: vgyaiban azonosul a sikeres testvrrel, kettejk rivlis kapcsolatba sok pszichs energit, libidt invesztl. A rajz sok mozgsos elemet tartalmaz: nyugtalansg, ksztets mozgsos aktivitsra a bels feszltsg levezetshez, ami abban a fokozd impulzivitsban is megnyilvnul, amelyet a sakktbla kockinak szablytalansgban (s ltalban a rajz dledez, grbe formiban, aszimmetrijban, valamint a tg hatrok kzt fluktul nyomserssgben) ltunk. A flelmetes pk hlja, amely a fa kr tekeredik, a megktzttsget, a tehetetlensgrzst fejezheti ki (a motvum felbukkan mr az els csaldrajzban, a “gzsba kttt” plys babban), a tl ers, utolrhetetlen aptl val szorongs miatt. Erre utalnak a szorongst kelt llatok, a nagy vad, a hsev, amely meg akarja enni, valamint az asszocicikban szerepl elefnt, aki kikzsti a maflcska kiskengurut.
sszestve a hrom rajzot, a kvetkez mintzatokat ismerhetjk fel: a csald szttagoldsa hrom rszre (anya-Tams-az apa s a testvr didja); frusztrlt rivalizls az apval s a testvrrel, testvrfltkenysg; a j kpessgek ellenre alacsony nrtkels; frusztrlt ktds az anyhoz, a szorosabb ktelk vgyval; az apa Tams fantziiban bntet, fenyeget karaktert hordoz; az ltala okozott szorongs ellen Tams azonosulssal vdekezik.

A rajzokbl kibontakoz klinikai kpet a csaldi anamnzisen kvl egy korbbi logopdiai-pszicholgiai szakvlemny s Tams metamorfzis-tesztje is megersti. Tams szorongst mutatja, hogy Tams az anya kezt fogva alszik el minden este, jszaknknt tmegy a szlkhz aludni, s szorong attl, hogy betrnek hozzjuk. A szakvlemny Tamst kiemelked logikus gondolkodssal rendelkez, testvrvel mr az vodai csoportban is rivalizl, negatv nkpe miatt alacsony beszdksztets gyermeknek rja le. A metamorfzis-teszt alacsony nrtkelst, szorongst, a nrcisztikus tkrzs ignyt, teljestmnycentrikus attitdt s koraretten internalizlt, irrelis, ezrt frusztrl felntt rtkeket mutat.


A kinetikus csaldrajz rtkelse

A kinetikus csaldrajzrl hazai normatv adatok nem jelentek meg,[7] tmpontul egyelre Burns s Kaufman (1972) klinikai mintjnak adatait hasznlhatjuk. Az amerikai normatv adatok egyik rdekessge, hogy az apa leggyakoribb cselekvsei az olvass, a tvnzs s a munka (5–8%); az anya ltalban fz, mosogat, vasal vagy porszvzik (5–16%); a sajt alak pedig jtszik, eszik, stl, lovagol, illetve tvt nz (5–13%). A fik s lnyok nem klnbznek lnyegesen az brzolt cselekvsek gyakorisgban.

A kinetikus csaldrajzrl objektv sklk is rendelkezsre llnak. Ezek kz tartozik O’Brien s Patton (1974) rtkelsi rendszere, melyben kln pontozza a cselekvseket, az emberrajz jellemzit, az elhelyezst, a tvolsgokat s az inter­akcis akadlyokat. Eredmnyeik szerint a manifeszt szorongst legjobban az apa aktivitsi szintje jelzi elre (minl ersebb s aktvabb az apa, annl nagyobb a gyermek szorongsa). Az nfogalom (self-concept) pozitivitst ugyancsak az apa aktivitsi szintje (fordtott arnyossggal) mutatja a legmegbzhatbban; a szocilis nfogalom pozitivitsa a sajt alak fel fordul apval mutat szoros kapcsolatot.
Wright s McIntyre (1982) felnttek vizsglatra dolgoztak ki olyan depresszisklt (Family Drawing Depression Scale, FDDS), amely a kinetikus csaldrajzban rtkeli a depresszis rajzi jellegzetessgeket. A felntt depresszis betegek gyakran kihagyjk magukat a csaldrajzbl. Ha megrajzoljk nmagukat, akkor ki­sebbnek brzoljk a sajt alakot ms szemlyeknl, fizikailag tvol kerlnek a pa­prlapon a csaldtagoktl, s nem llnak velk interakciban, pldul vonalakkal, trgyakkal szigetelik el magukat. Nemcsak a sajt alak, de a csald egsze is kevs interakcit brzol. A sajt alak s a csald egsze kln-kln is kevs mozgst, energit mutat; a sajt alakon nem ismerhet fel rdeklds a krnyezet irnt (pldul sport, hobbi, termszet nem jelenik meg a kpen). Sok res tr marad szabadon a lapon, s remnytelensg rzdik a kp egszbl. Az FDDS klinikai hasznossgt megersti Peek s Sawyer (1988) vizsglata is, akik krnikus fjdalom-szimdrmban szenved betegek kzl a skla alkalmazsval ki tudtk vlasztani a depresszis szemlyeket.

Fontos megemlteni Tharinger s Stark (1990) vizsglatt, akik egy 37 item­bl ll pontrendszert hasonltottak ssze egy ngyitemes, globlis-holisztikus rtke­lsi rendszerrel. A globlis vltozk a kvetkezk voltak: a csaldtagok hozzfr­hetetlensge egyms szmra; a csaldtagok elfoglaltsga; a rajz mgtt ll kedveztlen csaldstruktra s a csaldtagok figurinak emberszersge (a grafikus megjelents mdja). A szerzk szerint a ngy item gy vlik rtelmezhetv, ha belehelyezzk magunkat a rajzba, lehetleg a gyermek pozcijban. A tanulmny azrt figyelemre mlt, mert az aprlkos kdolsi lerst intuitv, globlis de­fi­n­cival helyettest mdszer sokkal jobban klnbsget tett a vizsglt csoportok kztt, mint a 37 itemes skla (a globlis elemzsrl lsd Vass, 1996b; Vrfin Komlsi s munkatrsai, 1996).

A kinetikus csaldrajz reliabilitsra s validitsra ugyanaz rvnyes, mint a rajzvizsglatokra ltalban: az elgtelen kdrendszerrel vgzett vizsglatok, az egyetlen vltozt alkalmaz vagy az alapvet modertorvltozkat (letkor, nem, SES, IQ stb.) figyelmen kvl hagy tanulmnyok alacsony teszt-reteszt, illetve interrater reliabilitst, tovbb alacsony konstruktvaliditst mutatnak (Martin, 1955; McPhee, Wegner, 1976). A tbbvltozs elemzssel elvgzett vizsglatok eredmnyei (pldul Sims, 1974; Cook, 1991) ezzel szemben klinikailag is hasznosthat, markns eredmnyekrl szmolnak be. Ugyancsak fontos a globlis-holisz­tikus elemzs, amelynek kivl, mdszertanilag is kvetend pldja Tharinger s Stark (1990) emltett vizsglata.

A kinetikus csaldrajz alapveten ktflekppen hasznlhat. Ha pszicho­met­riai rtelemben vett teszt helyett hipotzisgenerl eszkznek fogjuk fel, akkor szerepe a klinikus szmra olyan pszichodiagnosztikai hipotzisek megalkotsa, melyek tovbbi igazolst kvnnak. Ha szigor rtelemben vett tesztknt akarjuk hasznlni (amelyre egybknt a mdszer gretes perspektvkat knl), akkor viszont az letkort s ms fontos modertorvltozkat figyelembe vev normkra van szksg (pldul milyen letkorban mi a leggyakoribb rajzolsi sorrend, milyen mretek fiknl-lnyoknl az egyes szlk stb.), tovbb jl megtervezett relia­bi­lits‑, illetve validitsvizsglatokra. Ez utbbiak legfontosabb alapelvei az objektv, reproduklhat rtkelsi rendszer hasznlata, a globlis-holisztikus elemzs, vala­mint az egyedi grafikus jegyek helyett a komplex mintzatok feltrkpezse olyan tbbvltozs statisztikai eljrsokkal, mint a cluster­anal­zis, a lpsenknti disz­kri­mi­nanciaanalzis (Vass, 1998b, 1999a), a tbbszrs reg­resszi­analzis vagy a tbb­dimenzis sklzs (Brown s munkatrsai, 1987).

sszegzskppen megllapthatjuk, hogy a kinetikus csaldrajz megtlse ked­ve­z a projektv pszichodiagnosztikban (lsd pldul Falk 1981-es kritikai tanul­mnyt). A nemzetkzi szakirodalomban megjelent publikcik szma alapjn a ki­netikus csaldrajz a leggyakrabban alkalmazott csaldrajzmdszer (Knoff, Prout, 1985), amelyet elszeretettel alkalmaznak nem csak a klinikumban, de empirikus vizsglatokban is. Megtlst az nehezti, hogy - mint a projektv rajzoknl ltalban - sok empirikus tanulmny mdszertanilag egyszeren alkalmat­lan valdi kvetkeztetsek levonsra (a mdszertanrl lsd Hammer, 1969; Knoff, Prout, 1985; Handler, Habenicht, 1994; Vass, 1996b, 1998c, 2000d).
A projektv mdszerek vizsglathoz megfelel mdszertant alkalmaz vizsglatok eredmnyei azonban gretesek, s igazolni ltszanak L. B. Amesnek, a Projektv Mdszerek Trsasga (Society for Projective Techniques) elnknek 1972-es vlemnyt, aki a kinetikus csaldrajzot jelentsgben a Rorschach-teszt mell lltja, s a “projektv technikk gboltjn ritkn feltn, fnyes csillagok” (V. oldal) egyiknek tartja. Sajt tapasztalataink egybecsengenek Ames lelkes szavaival, melyet e tanulmny befejezseknt egy kiss bvebben is idznk:

“Brki, aki a KFD tesztet hasznlja, lvezettel tapasztalhatja azt az izgalmat, hogy az emberi viselkeds mrsnek egy bmulatosan hatkony, j mdszere kezdeteinl lehet jelen. Az eljvend vek sokat grnek ennek az j mdszernek. A KFD valdi hozzjrulst nyjthat minden klinikus projektv eszkztrhoz. Vlemnyem szerint e tesztnek nagy jvje lesz mindazoknl a szakembereknl, akik munkjukban fontosnak tartjk a gyermekrajzok megrtst s rtelmezst - a gyermekrajzoknak, melyek olyan sokat mond­­hatnak s mondanak neknk arrl, hogy milyenek a gyermekek, melyek a problmik s milyennek ltjk az letet.” (Burns, Kaufman, 1972, Bevezets, VIII.)

IRODALOM

Abegg, W. (1973) Der Familientest. Werner Classen, Zrich

Abraham, A. (1991) The inner group: its manifestation in drawings and in the actual group. Group, 15, 28–38.

Ames, L. B. (1972) Introduction. In Burns, R. C., Kaufman, S. H. Actions, Styles and Symbols in Kinetic Family Drawings (K-F-D): An Interpretative Manual. V–VIII. Brunner/Mazer, New York

Av-Lallemant, U. (1976) Kinder zeichnen ihre Eltern: Erlebnis und Ausdruck in Tierbildern. Walter, Olten

Biermann, G. (1962) Die Familien-Neurose in ihrer Projektion im Familien-Zeichentest. Psyche, 16, 127–141.

Borelli-Vincent, M. (1965) L’expression des conflits dans le dessin de la famille. Revue de Neurospychiatrie Infantile, 13, 45–65.

Brem-Grser, L. (1957) Familie in Tieren. Ernst Reinhardt, Mnchen/Basel

Brown, J. M., Henderson, J., Armstrong, M. P. (1987) Children’s perceptions of nuclear power stations as revealed through their drawings. Journal of Environmental Psychology, 7, 189–199.

Burns, R. C. (1982) Self-Growth in Families: Kinetic Family Drawings (K-F-D). Brunner & Mazel, New York

Burns, R. C., Kaufman, S. H. (1970) Kinetic Family Drawings (K-F-D). An Introduction to Understanding Children through Kinetic Drawings. Brunner & Mazel, New York

Burns, R. C., Kaufman, S. H. (1972) Actions, Styles and Symbols in Kinetic Family Drawings (K‑F‑D): An Interpretative Manual. Brunner & Mazel, New York

Cook, K. M. (1991) Integrating Kinetic Family Drawing into Adlerian Life-Style interviews. Individual Psychology, 47, 521–526.

Corman, L. (1964) Le test du dessin de famille dans la pratique mdico-pdagogique. P.U.F., Paris

Corman, L. (1965) Le test du dessin de famille. Revue de Neuropsychiatrie infantile, 13, 67–80.

Croco, L., Suziot, M. (1968) Une dimension profonde dans l’analyse du dessin de la famille chez l’enfant: le schma corporel. Encphale, 57, 34–39.

Falk, J. D. (1981) Understanding children’s art: An analysis of the literature. Journal of Personality Assessment, 45, 465–473.

Feuer, M. (1992) “Elrontott” csaldrajzok szerepe a gyermek-pszichodiagnosztikban. In Feuer M., Popper P. (szerk.) Gyerekek, szlk, pszicholgusok. (Pszicholgiai mhely 9.) 95–115. Akadmiai Kiad, Budapest

Gillespie, J. (1989) Object relations as observed in projective Mother-and-Child drawings. The Arts in Psychotherapy, 16, 163–170.

Gmelin, O. F. (1978) Mama ist ein Elefant. Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart

Goodenough, F. L. (1926) Measurement of Intelligence by Drawings. Harcourt, Brace and World, New York

Halsz A. (1993) A csaldrajz jelentsge a gyermekterpiban. In A gyermek-pszichoterpia elmlete s gyakorlata III. 2–1642. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest

Hammer, E. F. (1969) Draw-a-Person: Back against the wall? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33, 151–156.

Handler, L., Habenicht, D. (1994) The Kinetic Family Drawing Technique: A review of the literature. Journal of Personality Assessment, 62, 440–464.

Hrdi I. (1983) A dinamikus rajzvizsglat. Medicina Knyvkiad, Budapest

Hrdi I. (1991) Dinamikus llatrajzvizsglat. Psychiatria Hungarica, 6, 279–290.

Hrdi I., Adorjni F., Hajnal ., Moussong-Kovcs E., Tnyi T., Trixler M., Vass Z. (2000) A kpi kifejezds s mvszeti terpia jelene s perspektvi - az ezredforduln. Magyar Pszichitriai Trsasg VIII. Vndorgylse, Gyr, 2000. janur 26–29. Abstracts p. 106.

Hrdi, I., Saghy, M. (1982) The Problem of the Stick-Figure. In Andreoli, V. (ed.) The Pathology of Non-verbal Communication. 239–244. Masson, Milano

Harsnyi I. (1968) Iskolsok csaldrajza mint a csaldi relcik s az nrtkels feltrsnak eszkze. Pszicholgiai Tanulmnyok VIII. 171–195. Akadmiai Kiad, Budapest

Hulse, W. C. (1951) The emotionally disturbed child draws his family. Quarterly Journal of Child Behavior, 3, 152–174.

Hulse, W. C. (1952) Childhood conflicts expressed through family drawings. Journal of Projective Techniques, 16, 66–79.

Jones, R. M. N. (1985) Comparative study of the Kinetic Family Drawing and the Animal Kinetic Family Drawing in regard to self-concept assessment in children of divorced and intact families. The Arts in Psychotherapy, 12, 187–196.

Kaiser, D. H. (1996) Indications of attachment security in a drawing task. The Arts in Psychotherapy, 23, 333–340.

Knoff, H. M., Prout, H. T. (1985) The Kinetic Drawing System: A review and integration of the Kinetic Family and School Drawing techniques. Psychology in the Schools, 22, 50–59.

Knoff, H. M., Prout, H. T. (1993) Kinetic Drawing System for Family and School: A Handbook. Western Psychological Services, Los Angeles

Kos, M., Bierman, G. (1973) Die verzauberte Familie. Ernst Reinhardt, Mnchen/Basel

Machover, K. (1949) Personality Projection in the Drawing of the Human Figure. Thomas, Springfield

Martin, W. E. (1955) Identifying the insecure child: III. The use of children’s drawings. The Journal of Genetic Psychology, 86, 327–338.

McPhee, J. P., Wegner, K. (1976) Kinetic-Family-Drawing styles and emotionally disturbed childhood behavior. Journal of Personality Assessment, 40, 487–491.

O’Brien, R., Patton, W.F. (1974) Development of an objective scoring method for the Kinetic Family Drawing. Journal of Personality Assessment, 38, 156–164.

Peek, L., Sawyer, J. P. (1988) Utilization of the Family Drawing Depression Scale with pain patients. The Arts in Psychotherapy, 15, 207–210.

Porot, M. (1965) Le dessin de la famille. Revue de Psychologie Applique, 15, 179–192.

Prout, H. T., Phillips, P. D. (1974) A clinical note: The Kinetic School Drawing. Psychology in the Schools, 11, 303–306.

Schetty, S. A. (1974) Kinderzeichnungen: Eine Entwicklungspsychologische Untersuchung. (Diss., Universitt Zrich.) Juris, Zrich

Schwartz, A. A., Rosenberg, I. H. (1955) Observations on the significance of animal drawings. American Journal of Orthopsychiatry, 25, 729–746.

Sehringer, W. (1983) Zeichnen und Spielen als Instrumente der psychologischen Diagnostik. Schindele, Heidelberg

Sehringer, W. (1989) Systemanalyse von Kinderzeichnungen. Zeitschrift fr Menschenkunde, 53, 2–21., 80–91.

Sehringer, W. (1999) Zeichnen und Malen als Instrumente der psychologischen Diagnostik. Schindele, Heidelberg

Shearn, Ch. R., Russell, K. R. (1969) Use of the family drawing as a technique for studying parent-child interaction. Journal of Projective Techniques, 33, 35–44.

Sims, C. A. (1974) Kinetic Family Drawings and the Family Relations Indicator. Journal of Clinical Psychology, 30, 87–88.

Tharinger, D., Stark, K. (1990) A qualitative versus quantitative approach to evaluating the Draw-A-Person and Kinetic Family Drawing: A study of mood- and anxiety-disorder children. Psychological Assessment: Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2, 365–375.

Vrfin Komlsi A., Vass Z., Rzsa S. (1996) A depresszira val hajlam serdlkori felismersnek s mdostsnak lehetsgei. Magyar Pszicholgiai Szemle, LII, 101–124.

Vass Z. (1996a). Projektv krdsek a hz-fa-ember teszthez. Oktatsi segdanyag, kzirat (URL http://www.psyche.elte.hu/~vasszolt)

Vass Z. (1996b). A projektv rajzok elnyei, problmi s kutatsi tvlatai. Magyar Pszicholgiai Szemle, LII, 1–3, 81–100.

Vass, Z. (1997) A Computerized Psychometric Approach to Projective Drawings. XVth Congress of the International Society of Art and Psychopathology, Biarritz, France, October 8–12. Abstracts p. 33.

Vass, Z. (1998a) PsychMet for Windows version 2.0. Program for Psychometric Analysis of Projective Drawings (program). Etvs Lornd University, Budapest

Vass, Z. (1998b) The inner forma

 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!