HEGEDS JOLN
CSALDI KONFLIKTUSOK MEGJELENSE AZ VODSOK VISELKEDSBEN, RAJZAIBAN
Tmm kiindulpontjul a 80-as vektl tapasztalhat trsadalmi vltozsok szolgltak. Megsokasodtak a csaldon belli problmk, melyek az vodnkba jr problematikus, nehezen kezelhet gyermekek szmnak emelkedsben, megvltozott viselkedsben tkrzdtek. Ezek a bels problmk a 3-7 ves korosztlynl mg nem verbalizldnak, hanem mindennapi viselkedskben, szerepjtkukban s rajzaikban kvethetk nyomon. A gazdag szakirodalmi httr ismeretben s szakmai tapasztalatom alapjn az volt a feltevsem, hogy a gyerekek viselkedsvltozsnak okai a csaldon belli konfliktusokban keresendk, melyek elssorban trsadalmi eredetek, megjelennek a szlk szemlyisgben, ezen keresztl pedig a gyerekek viselkedsben. Az vodban mindezek a gyerekek szerepjtkaiban mutatkoznak meg, rajzaikban trulnak az vn el.
Arra kerestem a vlaszt, hogy valban a hzastrsi konfliktusok okozzk-e az vodban a gyerekek viselkedsvltozsait. Ezek a szlk szemlyisgbl fakadak-e vagy trsadalmi eredetek? rvnyesl-e mindkt hats s milyen mdon? Megjelentik-e ezeket rajzaikban, szerepjtkaikban? Tudja-e az voda kompenzlni e csaldi trtnseket?
A vizsglat sorn a krdves mdszer, a szerepjtkok s a gyerekek viselkedsnek a megfigyelse, a gyermekrajzok dokumentumelemzse bizonyult hatkonynak a kutatsi mdszerek kzl. Mieltt rtrnk a krdv eredmnyeire, bemutatom az vodt, az vodba jr gyerekek lakhelyeit, trsadalmi htterket, rtegzdsket s csaldjaikat.
Az voda egy osztatlan csoporttal mkdik, jl felszerelt, alaptvny segti a tevkenysgt, sajt programot dolgozott ki, melynek lnyege: megismerni, cselekedtetni, fejleszteni kommunikcival s barkcsolssal. Az voda aprfalvas baranyai teleplsen tallhat, ahova a kt szomszdos falubl rkeznek naponta a gyerekek a falubusszal. A teleplst az alacsony iskolzottsg jellemzi, a munkanlkliek arnya 70%. Kt intzmnye az voda s az iskola. A kzlekeds viszonylag j.
Kistamsibl rkezik az vodba a gyerekek egyik csoportja. Ott 80%-ban bes lakossg l (150 f). A munkanlklisg 90%-os, infrastruktra nincs. A besok beszlik a nyelvet, de a gyerekek nem hasznljk az vodban. Pettend a msik beiskolzsi krzet, ahol 80%-ban lovriak (kolompr) lnek. Itt sincs infrastruktra, 80%-os a munkanlkliek arnya. Rossz a kzlekeds. A nyelvet beszlik, de a gyerekek ezt nem hasznljk. Elterjedt kzttk a pnksdista valls.
Az vods gyerekek letkora 3 s 7 v kztti. Az osztatlan csoport 40%-a cigny szrmazs, 10%-uk vegyes hzassgbl szrmazik. A csoport ltszma tlagosan 26-30 f. A neveltsgi szintek eltrek, a gyerekek nyelvi-kommunikcis szintje alacsony. Nem pltek be olyan szocializcis mintk, rtkek, amelyek szksgesek lennnek a trsadalmi beilleszkedshez. A cigny gyerekek eltr kultrval rkeznek, eltr nyelvi kddal s anyanyelvvel, az vodban tallkoznak elszr aktvan egy msik kultrval, ezrt a szocializcis folyamat nluk mg nehezebb.
A csaldltogatsok sorn azt tapasztaltam, hogy az alacsony iskolzottsg, a munkanlklisg, az alacsony trsadalmi helyzet beindtotta azt az egyenltlensgi mechanizmust, amely a csaldok ellehetetlenlshez vezethet Kistamsiban, Pettenden viszont a csaldoknak mg az eltr kultrval is meg kell kzdenik.
Krdves mdszerrel trtam fel a csaldok szociokulturlis httert, a konfliktusok forrsait. 20 csald gyermeke jr az vodba (sok a testvr). A krdseket 3 csoportba osztottam:
1. Szociodemogrfiai adatok (iskolai vgzettsg, a gyermekek szma, munkahely, a laksok komfortfokozata). Az anyk letkora viszonylag alacsony, ami annak ksznhet, hogy a falusi lnyok korn (a cignylnyok mr 15-16 vesen) frjhez mennek. Az anyk tbbsge csupn 8 ltalnost vgzett, s az apk kztt is kevs a szakkpzett. A cigny gyerekek elvgzik mr a 8 ltalnost, mert ez a jogostvny elfelttele. A tuds nem rtk. A gyerekek nagy valsznsggel ugyanabba a trsadalmi rtegbe kerlnek vissza, mint a szlk. A trsadalmi vltozsok azt sugalljk a szlknek, hogy hiba tanul a gyerek, nem lesz munkja. Fel sem merl bennk, hogy a magasabb iskolai vgzettsg majdan jobb meglhetst biztost a gyereknek. Ha a gyerekek tovbb is tanulnak, akkor is fknt szakmunkskpzbe mennek, hogy az azonnali jutalom elve alapjn gyorsan kikerljenek az iskolbl s pnzkeresv vljanak. A gyerekltszmbl kvetkeztethetnk a csald sttuskijell funkcijra is. A magas gyerekszm a csoport termkenysgi s gazdasgi stratgijra utal. A termkenysgi stratgiban megjelenik, hogy az egszsg nem rtk (a szletskor vrhat alacsony lettartamra trtnik meg a vlaszads), a gazdasgi stratgia pedig arra pl, hogy a csaldi ptlkbl s a hivatsos anyai sttuszbl meg lehet lni. 20 szlbl 7 apnak s 5 anynak van munkahelye. Az alacsony iskolai vgzettsg miatt egyre kevesebb a munkalehetsg szmukra. Vagy a msodik gazdasgban, vagy segly mellett a fekete gazdasgban dolgoznak, tbbnyire azonban otthon foglaljk el magukat. A laksok 50%-a komfort nlkli. A falvak lassan elszegnyednek, a csaldok lecssznak. A kvetkez krdskr a csaldon belli viselkedsi mintk tanulmnyozsa volt a szlk iskolai vgzettsgnek tkrben.
A szabadid eltltsnl a televzi az egyedli s a legolcsbb szrakozsi lehetsg. A jutalmazs, bntets mdja is a csaldok szubkultrjbl kvetkezik. A csaldon bell a hzastrsak kommunikcijnak hinybl fakad a legtbb konfliktus, mert nem mondjk el egymsnak az rzseiket. Ha nem egyrtelmek a kommunikcis kdok, akkor prhuzamos kommunikci folyik a szlk kztt. Azrt nem beszlnek a problmrl, mert nem tudjk kifejezni magukat, hinyzik a kidolgozott kd, amely ezt segthetn, s az iskolzottsg szintje is komoly akadly. A cigny csaldoknl gyakori a verekeds, de senki sem jellte, mert nem illik errl beszlni. A nemi s csaldi szerepek elsajttsa is thagyomnyozdik, msknt nevelik a fikat s msknt a lnyokat. A tbbnyire zrt szereprendszer csaldokban a korltozott kddal ersen meghatrozottak a nemi szerepek. Ez a csaldok nevelsi stlusban is kirajzoldik, az anya szerepe a nevels, az apa testesti meg a szigort, vagy amit tapasztalok, teljesen engedkeny, mivel a klnbz szubkultrbl rkez gyerekek klnbz mdon sajttjk el a szerepeket.
A harmadik krdskr az voda s a csald kapcsolatnak a vizsglata volt. Ebben az vodban ez egyttmkdnek mondhat. A krdvek elemzsvel a csaldban elfordul konfliktusok trsadalmi httert trtam fel. Ennek alapjn azt lltottam, hogy az iskolzottsg, a munkahely, a lakskrlmnyek, az eltr szubkultra s a belle kvetkez szocializcis mintk mind konfliktusforrsok lehetnek. Ezek a szlk viselkedsben is megjelennek. A gyermekrajzok elemzsekor mindezt figyelembe vettem.
A gyerekrajzok zenete
A kzps s nagycsoportos gyerekek rajzai voltak alkalmasak az elemzsre. 12 gyermek rajzt elemeztem, melyek tmja a csald s a karcsony volt. Kvncsi voltam, hogy tkrzdik-e a gyerekek rajzaiban a szlk kztt elfordul konfliktus. A gyerekek otthon csak rszben tudjk levezetni a feszltsgeket, mert ez a szlk habitustl fggen szeretet-megvonssal, verssel jr. Az voda viszont alkalmas kzeg a gyerekek szmra, hogy az indulataikat, feszltsgeiket kiadjk magukbl. Beindulnak azok az nvd mechanizmusok, amelyek szksgesek a gyermek szemlyisgnek harmonikus fejldshez. A rajzban ez a projekci. Az elemzs sorn rajzpedaggiai s pszicholgiai szempontokat vettem figyelembe. A gyerekek rajzols kzben beszlgettek, ezt is lejegyeztem, s fotkat is ksztettem, fknt a metakommunikcis szitucikrl. Formai elemeket figyelembe vve a kp betltttsge utal az rzelmi httrre (pl. egyik kisgyerek zsfolt csaldot rajzol, egy szobban heten laknak). Fontos kifejez eszkz a gyermek szmra a vonal. Ha az alakokat vonalra rajzolja, biztonsgban rzi magt, ha ez elmarad, bizonytalansgot tkrz. A foltok, sznek is utalnak az rzelmi stabilitsra vagy problmra. Mg az erteljes vonalak a dinamikra, addig a halvnyak a bizonytalansgra utalnak. Ugyanez figyelhet meg a sznek esetben is. Az lnkpiros meleg vagy a fekete hideg szneknek a vlasztsa rzelmi hullmzsra utal. A szn llektani indtkai a gyermek legszemlyesebb megnyilvnulsai. Ha gyakran hasznl a gyerek stt szneket, erteljes stt vonalakat, akkor komoly rzelmi krzisre kell gondolnunk. Pl.: az egyik kisfi egy fekete kvet rajzolt az idilli karcsonyi kp kzepre, a msik kislny az apja ruhjt festette feketre.
A karakterek az adott fogalomkrre utalnak, amelyet a gyerekek a rajz kzben el is mondanak. A kifejez szndk nagyon fontos: jell-e mozgst, konzisztens-e a valsg s az brzols viszonya, a valsgot vagy a kpzeletben kialakult fantzit, a vgyait rajzolja-e le. A rajzok elemzsnl a csaldltogats s a krdv tapasztalatait s a gyermek viselkedst is figyelembe vettem, sszekapcsoltam. gy krvonalazdott a konfliktus az egyes csaldoknl a gyerekek csaldrajzaiban.
A gyermekek szemlyisgnek bels tartalma jl megfigyelhet minden rajzon. Pl.: Az egyik kislny nem rajzolta le testvrt, mert mint kiderlt, a szlk elutastjk a nagyobb fitestvrt, gy a kislny sem szereti. Az apa agresszv, sokszor megveri a fit, mivel a szletse krlmnyei problematikusak voltak, s ezrt a fit okoljk. Egy msik rajzon a kislny sr, erteljes vonalakkal rcsozta be jszltt kistestvrt, a testvrfltkenysg nyilvnval. Dri nem rajzolja meg apja arct, mivel az apa 1 vig brtnben volt, ami komoly krzis a gyermek szmra. Ricsi a sztment, majd jra sszekltztt csaldot gy brzolja, hogy az idilli kp kzepre fekete kvet rajzol az apa brutalitst "kirva" magbl. Patrik a nagymamt nem rajzolja le, mivel a konfliktusok egyrtelmen hozz kapcsoldnak. Peti az apa hinyt fekete felhvel jelkpezi, a hatalmaskod nagyapa keselyknt uralkodik a csaldon.
A cigny gyerekeknl a rokonsg is a csald rsze, ezrt mindenkit lerajzolnak. Szubkultrjukhoz tartozik az lnk sznek hasznlata is. Ma mr gyakoriak az n. vegyes hzassgok a krnyken, gy ezekben a csaldokban jabb konfliktusforrs a magyar s bes kultra kztti klnbsg. Ez eltr ignyekben, habitusokban jelenik meg nemcsak a csaldokon bell, hanem azokon kvl is. A trsadalmi konvencik, sztereotpik s eltletek nem kedveznek kivltkpp falun a vegyes hzassgok elfogadottsgnak, ami tkrzdik a gyermekek rajzaiban is. Tbb gyereknl kiemelt szerepet kap a nemisg, az anynak keblet rajzolnak. A szlk alkoholfogyasztst mint f problmt stt sznekkel jelzik. A csaldi konfliktusokban szerepet jtsz betegsget is rajzban jelentik meg a gyerekek: a diabeteszes testvrnek van csak szja a kpen, ugyanis vele sokat kell foglalkozni. Az elknyeztetett gyermek nmagt rajzolja a legnagyobbra, a szlk sokkal kisebbek nla.
Ahol harmonikus a csaldi let, ott is elfordulnak idnknt konfliktusok, amelyeket a az vods gyermekek viselkedsvltozsban vagy szerepjtkaiban figyelhetnk meg.
A szerepjtk megfigyelsvel igazoltam hipotzisemet, miszerint a konfliktusokat a gyerekek megjelentik szerepjtkaikban, azon bell is a csaldjtkban. A jtk a 3-7 ves gyermek alapvet tevkenysge, melynek sajtossga a feszltsgolds, rmszerzs. A gyermek vgyait, indulatait, tapasztalatait, lmnyeit jtssza el sajtos formban. A gyerekeknek a csald, a krnyezete, az voda kzvetti a szocializcis mintkat. Ha figyelemmel ksrjk a gyerekek szerepjtkait, akkor informcikat tudunk gyjteni a csaldban trtn esemnyekrl, ugyanis a gyerekek kijtsszk magukbl a feszltsgeket. A csaldjtkokat figyelve (melyeket tbb hnapon keresztl jegyzknyveztem) szembeslnk azokkal a konfliktusokkal, amelyeket a gyermek otthonrl hoz vagy amelyet szeretne meglni. A folyamatos megfigyelsek sorn kirajzoldtak a testvrfltkenysg, az j testvr szletsvel kapcsolatos problmk. Az elsajttott nemi szerepek, az apa- anya habitusa a gyermekek szerepjtkaiban tkrzdtt. Elkerltek az alkoholbl, pnzhinybl, vlsbl, rekonstrult csaldbl ered konfliktusok. Meg lehetett figyelni az eltr szubkultrbl rkez gyerekek eltr konfliktuskezelsi technikit, amelyek szintn a szlk habitust, a szocializcis mintkat tkrzte. A csaldjtk tmjn kvl jtk kzben figyeltem a gyerekek metakommunikcis s verblis kzlseit. Hihetetlenl "tudjk" apjuk, anyjuk vagy a nagyszlk mozdulatait, beszdstlust utnozni, s azonosulnak is velk a szerepjtk sorn. jra tlik azokat az indulatokat, feszltsgeket, amelyeknek hatsa alatt vannak, s kijtsszk, mintegy kioltjk azokat.
Az vodnak risi szerepe van a konfliktusok hatsainak cskkentsben. Az voda szablyoz jelenlte biztostja a pozitv szocializcis mintkat, oldja a negatv szerepeket. Meg kell mutatni, s lehetsg szerint szocializlni a gyerekeket a pozitv konfliktuskezelsi technikkra, amellyel fel tudjk dolgozni problmikat. Ennek leghatkonyabb mdszere a szerepjtk. A csaldok gondjait meg kell ismerni, hiszen az eltr mveltsgi, anyagi sznvonal, az eltr nyelvi kd eltr szocializcis folyamatokat jelent a gyerekeknl is, csakgy, mint szleiknl. Differenciltan kell segtennk a szlket is, elssorban a gyerekeken keresztl kell hatst gyakorolnunk rjuk. Ha a szlk elfogadjk az v nnit, a gyerekek is nagyobb bizalommal fordulnak hozznk. Tapintatos, tolerns, elfogad, egymst tisztel magatartsra van szksg.
Tbb oldalrl is altmasztott feltevsem igazoldott, miszerint a hzastrsi konfliktusoknak okai elssorban trsadalmi eredetek, amelyek kihatnak a hzastrsak szemlyisgre. A gyerekek az vodban ezt rajzaikban, szerepjtkukban nvd mechanizmusknt jelentik meg. A trsadalmi vltozsok kvetkezmnye, hogy lazultak az emberi kapcsolatok, nehezen s egyskan oldjk meg a csaldok a konfliktusokat szubkultrjbl addan. gy csak azokat a konfliktuskezelsi technikkat kpesek gyermekeik szmra tadni, melyekkel k is rendelkeznek. Megfigyelseim alapjn az voda egyik legfontosabb feladatnak ltom a gyerekek kapcsolati kultrjnak a fejlesztst, az ehhez szksges eszkzk bvtst.
IRODALOM
- Cseh-Szombathy Lszl: A csaldi rtkek vltozsa s ennek hatsa a csald alakulsra. Trsas Kapcsolatok Mhely I. Gondolat Kiad, Budapest, 1991.
- Cseh-Szombathy Lszl: A gyermekkori szocializci jelentsge, a hzastrsi s szli szerepekre val felksztsben. Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, Pcs, 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria.
- Cseh-Szombathy Lszl: A hzastrsi konfliktusok elfordulsnak gyakorisga s a konfliktusok trsadalmi forrsai. A hzassgi konfliktusok f terletei. Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, Pcs 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria.
- H. Sas Judit: A gyermekkel szembeni csaldi kvetelmnyek alakulsa s a trtnelmi-trsadalmi vltozsok. Szociolgia 1971/2. sz.
- H. Sas Judit: Csald, trsadalom. vodapedaggiai Nyri Egyetem, Kecskemt, 1988. Kecskemti Tantkpz Fiskola, Kecskemt, 1988. Szerkesztette: Horvth Bla NYE titkra
- H. Sas Judit: Nies nk s frfias frfiak. Akadmiai Kiad, Budapest, 1986.
- Bognr Gbor - Telkes Jzsef: A vls llektana. Gondolat Kiad, Budapest, 1986.
- Nemnyi Mria: j csald, j modell? Csaldszociolgia. (Szveggyjtemny) JPTE TI, 1996. Vlogatta s szerkesztette: Schadt Mria
- Meleg Csilla: Egszsgrtk s intzmnyes befolysols. Trsadalomkutats, 1991/1-2. sz.
- P. Bourdieu: A trsadalmi egyenltlensgek jratermeldse. Iskola s trsadalom. Pcs, 1996. (Vlogatta s szerkesztette: Meleg Csilla)
- Bagdy Emke: Csaldi szocializci s szemlyisgzavarok. Tanknyvkiad, Budapest, 1977.
- Herman Alice: A gyermekben rleldik a jv. MNOT - Kossuth Knyvkiad, Budapest, 1979.
- Helyi vodapedaggiai Program Nemeske. Nemeske, 1999.
- B. Mhes Vera: Az vn s az vodai jtk. Tanknyvkiad, Budapest, 1982.
- Dr. Hrdi Istvn: A dinamikus rajzvizsglat. Medicina Knyvkiad, Budapest, 1983.
- Jakab Irn: Kpi kifejezs a pszichitriban. Akadmiai Kiad, Budapest, 1998.
- Szalontai Gyrgy: Vizulis nevels. Trogat Kiad, Budapest, 1994.
- Mrei Ferenc - V. Bint gnes: Gyermekllektan. Gondolat Kiad, Budapest, 1985.
|